Håller på att riva i väggarna för att få regla cc30 i badrummet för kakel. Kåken byggd 68/69. Det är lite Kajsa Warg över hela bygget har jag märkt ju mer jag river och bryter. Inte fel egentligen, men gud för*****t så mycket spik. Snickarn måste fått betalt efter hur många och hur grov spik han drog i.:D Aldrig vart med om något liknande. Lister man bryter lös kan ha 10 spik - per meter, stundtals mer. Och i alla vinklar så det går inte att bryta lös utan att spräcka. Jag tänkte först att också återanvända en del list, men det går inte.

Jag ser nu att bakom plankväggen (bestående av återanvänt ramsågat furuplank och grov pärlspont) som är ca cc100 så finns det tjärpapp där vi idag lägger plast, dvs direkt mot värmen. Min undran är nu, ska jag lägga på ytterligare ångspärr om jag tilläggsisolerar 10 cm, för tjärpapp är väl inte helt diffusionstät på det sättet?? Sedan vette sjutton hur välgjort det är. Min gissning är att man lagt det som ytterligare vindpapp, men som sagt, det är en gissning. För plast i väggarna blev väl först vanligare några år senare i början på 70-talet.

Någon som kanske dykt på detta förr? Tjärpapp för tak, i väggen, var något nytt för mig.

/erber :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.