3 527 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Mura väggar i stall, glidfog mot plattan eller inte?
Jag skall mura upp nya interväggar i stallet (mot befintliga ytterväggar av trä som är dåliga). Tanken är att jag skall växla över lasten från de gamla väggarna till de nya innerväggar. Nu skall jag mura 8m lång mur av leca 19cm. Det skall även upp innterväggar (skall vara boxväggar, 15cm leca).
Eftersom dessa väggar inte kommer gå hela vägen runt om huset utan lite (här och där), så undrar jag man skall ha en glidfog under väggarna eller om det skall murbruk under väggarna.
underlaget är cement direkt på marken (befintlig golv).
Eftersom dessa väggar inte kommer gå hela vägen runt om huset utan lite (här och där), så undrar jag man skall ha en glidfog under väggarna eller om det skall murbruk under väggarna.
underlaget är cement direkt på marken (befintlig golv).
Jag skulle murat utan glidfog/glidskikt, däremot så hade jag nog dobbat ( borrat ned 10mm armeringsjärn 3-4 cm i plattan och 3-4 cm upp i första varvet Leca), det skulle stabilisera väggen yttligare om hästarna sparkar på den nå´n gång.
Kappilärkraften på Leca/Lättklinkers gör att den maximalt ändå bara kan suga upp fukt ca 11 cm i första varvet Leca, och det sagt när stenen står i vatten.
Att överhuvud taget ens använda ett glidskikt i samband med murning av Leca är vida diskuterat, och dom som talar för det har inte särskillt mycket logiskt att komma med vid normala murningar med Leca.
MvH jawen
Kappilärkraften på Leca/Lättklinkers gör att den maximalt ändå bara kan suga upp fukt ca 11 cm i första varvet Leca, och det sagt när stenen står i vatten.
Att överhuvud taget ens använda ett glidskikt i samband med murning av Leca är vida diskuterat, och dom som talar för det har inte särskillt mycket logiskt att komma med vid normala murningar med Leca.
MvH jawen
Klicka här för att svara