1 958 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Fråga om att sätta gipsskiva i taket
Jag skall göra om taket i badrumet. Jag vill ha helt slätt tak utan skarvar och tänkte därför sätta gipsskivor i taket. Frågan är då om jag kan sätta väggskivor eller om jag måste köpa takgipsskivor? Har två vanliga för vägg som är 900x2500 och använder jag dem får jag bara en tunn skav i mitten att spackla igen, eller blir det tokigt.
Ev är det bättre att du har två skarvar i taket. Har du exakt 180 brett så bör du kanske kapa första skivan och sätta icke fasad kant mot vägg/takvinkeln, sen en hel skiva och sist den kvarvarande halvan. Det är nämligen lite besvärligare att spackla upp den fasade kanten när den ligger mot ett hörn.
Rummet är 1630 brett så tänkte kapa bägge skivorna lite så det blir en skarv i mitten.
Kanten mot väggen är inte så jättenoga för det skall på nya skivor på väggarna och sedan kakel. Tänkte jag skulle byta taket innan muraren och snickaren börjar sitt jobb.
Kanten mot väggen är inte så jättenoga för det skall på nya skivor på väggarna och sedan kakel. Tänkte jag skulle byta taket innan muraren och snickaren börjar sitt jobb.
Redigerat:
Klicka här för att svara