8 618 läst ·
3 svar
9k läst
3 svar
Ta bort "kattvind"?
Har köpt ett 1,5 plans trähus (-20 tal) med förhöjt väggliv och 45 graders taklutning. På övervåningen sitter det innerväggar med små långsmala förråd bakom - tror de kallas kattvindar av en del. Hur som helst funderar jag på att ta bort dessa och göra om till sovalkover i blivande barnrum. Det går ingen vägg i mitten av huset så jag undrar om ni tror att kattvindarna är en del av den bärande konstruktionen?
Jag kan försöka få tag på en ritning för att förtydliga. Min besiktningsman trodde att det inte var något problem för så här gamla hus brukar vara rejält överdimensionerade i taket???
Någon som kan ge mig några tips?
Jag kan försöka få tag på en ritning för att förtydliga. Min besiktningsman trodde att det inte var något problem för så här gamla hus brukar vara rejält överdimensionerade i taket???
Någon som kan ge mig några tips?
Jag förstår precis hur du menar. Det här huset har dock inga snedstävor på kattvinden. Jag tror precis som du att väggarna till kattvinden inte är bärande, vad jag minns är dom ganska tunna dessutom. Kattvindarna sitter dessutom olika långt in i huset i olika rum.
Klicka här för att svara