Jag håller på och murar för fullt på en utbyggnad på huset. Jag beställde lecabalk ovan fönster och kunde inte hålla de rekommenderade 250mm kantstöd som maxit anger. Började då räkna lite och ställdes genast inför det faktum att med mina antal skift som är kvar så blir det en maxlast vid ena sidan på fönstret på 450kg.
Med bygg max lättklinkerblock anger man 2mPa som maxbelastning. Med min matte ger det max 2039kg/dm2. Är det nåt jag missat helt eller blir det så???

Thomas

Nästan rätt - oftast sätter man g till 9,81 eller avrundat till 10 m/s2

det är en del som du glömt att räkna på

först är det 2MPa i tryck men det är runt 0,3MPa i drag som de klarar och över fönstret så kommer balken utsättas för drag vilket också kommer att påverkas hur bra det är bundet med det som är över så det blir ett samspel mellan de olika varven

sen tycker jag det är enklare att säga att 1MPa = 1N/mm2 men vist det går att säga att det är 1ton/dm2 och då blir det att det klarar 2ton i tryck och 300kg i drag men det är ju det ytersta lagret som blir mest belastat så börjar det fallera så går allt sönder

sen gäller det ju att det är lite beräkningar på konstruktionen så man vet om det finns lite marginal eller om det är snålt tilltaget

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.