10 855 läst ·
5 svar
11k läst
5 svar
kan man inte kakla på masoniteväggar?
`Nu hade jag tänkt våtrumstapet inne i badrummet, men i samband med andra frågor så framkom det av en butik att jag inte kan kakla på mina masonitväggar.
På snickaren lät det som att dubbelgips var ett krav för kakel just så det bar vikten...
Masonit måste ju absolut klara vikten tänkte jag och trodde mig ha alla möjligheter i framtiden..
Fast nu fick jag förklarat att masonite är levande och rör sig så allt går åt pipan...?
På snickaren lät det som att dubbelgips var ett krav för kakel just så det bar vikten...
Masonit måste ju absolut klara vikten tänkte jag och trodde mig ha alla möjligheter i framtiden..
Fast nu fick jag förklarat att masonite är levande och rör sig så allt går åt pipan...?
Jag har något som jag tror är sjösten i köket som sitter på masonit. Jag är ganska säker på att det suttit sedan innan 2004, men det är förra ägaren som satt upp det. Det är inte omöjligt och det kan sitta kvar stadigt, men det är sannolikt inte för skojs skull som snickaren vill ha dubbelgips.
Erik
Erik
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det handlar egentligen inte alls om att det ska kunna bära upp vikten av kakeln.
Det som det handlar om är att man måste uppnå en viss böjstyvhet för att inte rörelser i väggen ska göra att det spricker i plattor och fogar.
Sen är det aldrig bra att sätta plattor direkt på masonite heller.
Personligen tror jag det räcker länge att limma upp en 6mm gips och sen sätta plattor på denna då man oftast har betydligt tätare med virke än cc600 i väggarna då de är av masonite...
Dessutom kan man använda ett flexibelt bruk som tar upp rörelser bättre än vanligt fix.
Prefabhusen med masoniteväggar hade ju oftat bara 25cm mellan virket i väggarna vilket styvar upp ganska rejält också.
Det som det handlar om är att man måste uppnå en viss böjstyvhet för att inte rörelser i väggen ska göra att det spricker i plattor och fogar.
Sen är det aldrig bra att sätta plattor direkt på masonite heller.
Personligen tror jag det räcker länge att limma upp en 6mm gips och sen sätta plattor på denna då man oftast har betydligt tätare med virke än cc600 i väggarna då de är av masonite...
Dessutom kan man använda ett flexibelt bruk som tar upp rörelser bättre än vanligt fix.
Prefabhusen med masoniteväggar hade ju oftat bara 25cm mellan virket i väggarna vilket styvar upp ganska rejält också.
Masoniten är teoretiskt sett för mjuk, kaklet kan lossna. MEN - jag en gång då jag renoverade ett kök så rev jag ner en kaklet över disbänken och det satt så in i bomben. Jag fick slå sönder flera av bitarna, det gick inte att spätta väck dem. Och det satt på en masonite på regel cc 60 och hade suttit där sedan 40-talet.
haha är de pressad papp nuförtiden?
jag har iaf av sådant slag som kräver djävulskt våld för att ha sönder den.
men har nu fått intrycket att det är just att det kan röra sig..
Har såpass måttanpassat för kabin osv så det är kört med montera renoveringsgips... får bli våtrumstapet..
jag har iaf av sådant slag som kräver djävulskt våld för att ha sönder den.
men har nu fått intrycket att det är just att det kan röra sig..
Har såpass måttanpassat för kabin osv så det är kört med montera renoveringsgips... får bli våtrumstapet..
Klicka här för att svara