Hej
Jag är på gång och ska såga till "remsor" ur 6mm MDF, som jag ska limma fast som lister/speglar på nya vita (tråkiga...) garderobs dörrar.
Dessa ska sedan lämnas in och sprutmålas.
Frågan är då vad jag ska fästa dessa "lister" med, hade tänkt limma, men vad använder man för lim ??:)
Nån som gjort nåt liknande som vill dela med sej om hur dom gjorde??

PL600 eller något i den stilen...?

pl600/400 el nåt annat sättlim på patron blir nog för "tjockt"
Du behöver nog ett vanligt trälim typ casco eller liknande. torka bort överflödigt innan torkat.

Jo, det får ju inte bli för tjockt. Det som kändes lite klurigt är att MDF ju suger åt sej och garderobs dörrarna är blanka...
Såg i nån annan tråd om Casco Superfix, är det nån som har erfarenhet av den ??:)

Jag skulle ha använt Cascos polyuretanlim till det. Jag har använt det tidigare till olika möbelbyggen som har sprutmålats med bra resultat.

superfix är okej..men varför inte bara mätta mdfen en vända med trälim, slipa lätt på dörrytan, och limma allt med trälim sen? Trälim är underskattat starkt...

Måste man inte slipa ganska mycket för att trälimmet ska fästa bra? Annars håller jag med om att trälim är underskattat.

Trä mot trä så blir det grymt starkt, men jag tippar på att de nya vita garderobsdörrarna är folierade? Då skulle jag absolut inte rekommendera vitlim, utan gå in på sättlim - typ PL600/400 Sika eller Casco. Lägg inte en så tjock sträng, och lägg dörrarna på plant underlag så du kan pressa fast listerna ordentligt, då bygger det inte mycket...

• Gilla
Per Bjork
  • Laddar…
Ja dörrarna är väl folierade eller melamin eller vad det kallas, det är hur som helst fabrikat Marbodal, slipa bör jag väl göra även för att målan ska fästa bättre också. Har polyuretanlim hemma, ska jag köra på det eller räknas det som vitlim det också? Hur mycket kan MDF krympa när det kommer inomhus?

PL400 funkar kanon om någon av ytorna är sugande, ex MDF . Det är också vattenlösligt så ev spill är lätt att torka bort innan det stelnat.

PU-lim är ju grymt till det mesta...men lite otrevligt att jobba med...men jag har en flaska Sika PU-lim som har räckt hur länge som helst...går åt så lite och blir så starkt:)

Finns ju Pattex No-More Nails också..är ju kanon till rätt mycket tycker jag

Tack för alla tips:)
Nu verkar det tyvärr inte bli några lister alls på dessa dörrar....
Det visade sej att dörrarna ligger så pass nära varandra att om jag gör som det var tänkt, så kommer det att ta i varje gång man öppnar, eftersom listerna bygger på så pass mycket.:@
Så nu känns det som en enkel lösning att helt enkelt köpa nya snyggare dörrar och sätta dit!!
Är det någon som vet om man kan köpa bara dörrar via Marbodal?? I katalogen så verkar det vara mest kompletta med stommar och allt!

pbengtsson skrev:
PL400 funkar kanon om någon av ytorna är sugande, ex MDF . Det är också vattenlösligt så ev spill är lätt att torka bort innan det stelnat.
Är PL400 vattenlösligt? Du tänker inte på PL600? ;)

gadu^ skrev:
Är PL400 vattenlösligt? Du tänker inte på PL600? ;)
Ja, PL400 funkar bra att torka bort spill med vatten innan det torkat, har inte testat med PL600, men det står på tuben. Gjorde misstaget en gång att köra ett annat lim, det fick avlägsnas mekaniskt.

Sedan när blev PL400 vattenlösligt??!! Torka bort spill med vatten??!!

På min PL400-tub står det: "Ohärdat lim avlägsnas med ren bensin alt Xylen"
PL600 däremot är vattenlösligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.