Jag har tänkt att använda panelclips till min stående panel. Ser inget sätt att spika dolt, och tror att spikarna inte blir så snyggt på väggen, särskilt som underliggande reglar är oregelbundna.

Okej, men hur gör man då vid väguttag? VId spikning så kan man ju klämma ihop två brädor, borra doshål och klämma dit dem när de sitter ihop för att därefter spika. Men med panelclips, så funkar ju inte det.

Någon som har använt panelclips, hur löste ni håltagningen?

Det blir spikning uppe och nere som täcks av golv- och taklist.

Vad är det för slags panel?

Kan du lägga upp en bild på profilen?

Köpte en spikpistol, och spikar i fjädern. Blev rätt ok, men man får vara noggrann så man träffar rätt. Undrar om det är bättre att spika i noten?

Renovering med nya vita vertikala paneler på vägg bredvid en vägg med grönt blommönstrat tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

-MH- skrev:
Köpte en spikpistol, och spikar i fjädern. Blev rätt ok, men man får vara noggrann så man träffar rätt. Undrar om det är bättre att spika i noten?
Det är inga problem att spika i noten med spikpistol, ställ den "djupt" så slås spiken in helt. Lite större risk för sprickor om du måste spika nära kvistar eller liknande. Blir 100% osynligt. Men om du har tät panel av bra kvalitet (som inte torkar isär) så är det enklare att spika i fjäder. Paneldiskussion är bra, men dyrt och långsamt

Tyckte det kändes bäst att sätta noten mot vägg/hörn, och då går det inte att få till lika tight om man använder clips eller spikar i noten, tror jag. Så det fick bli såhär.

Skall fundera hur jag gör med ytterhörn, bara.

Tittade lite på panelen igår - samma som knockonwood - och det blir inte många mm tjock om man spikar i noten. Skall pröva på spillbitar, det kanske går.

Att spika i fjäder är stabilare, men båda varianterna fungerar oftast. Inget slår synliga spikar hållfasthetsmässigt

Mmm, men panelen är 204cm och det är två dolda spikar i fjädern, men två "synliga" i var ände (hamnar under list). Tror det skall räcka?

• Gilla
Veki
  • Laddar…
Är förresten 35mm x 1,2 mm. Lossar man panelen går huvudet igenom.

Inga problem, kommer hålla :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.