Jag har tänkt att använda panelclips till min stående panel. Ser inget sätt att spika dolt, och tror att spikarna inte blir så snyggt på väggen, särskilt som underliggande reglar är oregelbundna.
Okej, men hur gör man då vid väguttag? VId spikning så kan man ju klämma ihop två brädor, borra doshål och klämma dit dem när de sitter ihop för att därefter spika. Men med panelclips, så funkar ju inte det.
Någon som har använt panelclips, hur löste ni håltagningen?
Det blir spikning uppe och nere som täcks av golv- och taklist.
Okej, men hur gör man då vid väguttag? VId spikning så kan man ju klämma ihop två brädor, borra doshål och klämma dit dem när de sitter ihop för att därefter spika. Men med panelclips, så funkar ju inte det.
Någon som har använt panelclips, hur löste ni håltagningen?
Det blir spikning uppe och nere som täcks av golv- och taklist.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vad är det för slags panel?
Kan du lägga upp en bild på profilen?
Kan du lägga upp en bild på profilen?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
I fjädern är det väl lättast. Men man behöver naturligtvis en drivdorn.
Jag har spontad panel i hela taket, sådan här är det nog
Och den har jag satt med Biltemas panelclips, vilket har fungerat utmärkt! Snyggt och billigt
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovrigt/Panelclips-2000023031/
Jag har spontad panel i hela taket, sådan här är det nog
Och den har jag satt med Biltemas panelclips, vilket har fungerat utmärkt! Snyggt och billigt
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovrigt/Panelclips-2000023031/
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Det är inga problem att spika i noten med spikpistol, ställ den "djupt" så slås spiken in helt. Lite större risk för sprickor om du måste spika nära kvistar eller liknande. Blir 100% osynligt. Men om du har tät panel av bra kvalitet (som inte torkar isär) så är det enklare att spika i fjäder. Paneldiskussion är bra, men dyrt och långsamt-MH- skrev:
Tyckte det kändes bäst att sätta noten mot vägg/hörn, och då går det inte att få till lika tight om man använder clips eller spikar i noten, tror jag. Så det fick bli såhär.
Skall fundera hur jag gör med ytterhörn, bara.
Tittade lite på panelen igår - samma som knockonwood - och det blir inte många mm tjock om man spikar i noten. Skall pröva på spillbitar, det kanske går.
Skall fundera hur jag gör med ytterhörn, bara.
Tittade lite på panelen igår - samma som knockonwood - och det blir inte många mm tjock om man spikar i noten. Skall pröva på spillbitar, det kanske går.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Att spika i fjäder är stabilare, men båda varianterna fungerar oftast. Inget slår synliga spikar hållfasthetsmässigt
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Inga problem, kommer hålla 
Klicka här för att svara