Hej,

Jag har noterat över tid att dörren till toaletten bågnar på mitten när den är stängd, d.v.s den ligger inte helt an mot ena karmen på mitten, det skiljer ca 1 cm. Toaletten var renoverad när vi flyttade hit men dörrarna har vi satt in, jag kunde inte tänka mig att karmarna skulle vara sneda vid montering men samtidigt kändes det inte troligt att en formpressad dörr bågnar.

Så igår tog jag en närmare titt, fram med 180 rätskivan och då kunde jag snabbt konstatera att dörren är rak men karmen är rejält böjd på mitten!? Så hur går då detta till? dörrlisterna följer ju väggen perfekt? Så då kontrollerades även väggarna och då blev det tydligt att även väggarna bågnar rejält på mitten, på vissa ställen klart mer än 1 cm på 180 cm.

Hur kan detta ha uppstått? Toaletten är kaklad så om väggen skulle bågna i efterhand så hade kakel spruckit upp men hur kan då dörrkarmen följa väggen så pass bra som den gör? Jag vet att jag bara satte karmarna på plats utan att göra någon form av anpassningar ut över det vanliga? Ja jo trä brädor kan dra sig lite om de ligger ett tag men även om det skulle vara fallet här så är det högst otroligt att de skulle böja sig åt rätt håll och med rätt mängd.

Huset är byggt 70 med entréplan och källare. Källaren består av lättbetong medan entréplan av träbjälklag. Huset är klätt med Mexitegel vilket ger intryck av ett tegelhus även om det i grund är ett trähus. Innerväggarna på entréplan är huvudsakligen ihåliga och klädda med 10–15 mm masonitskivor. Toaletten har troligen annan konstruktion och hallen utanför har vi klätt med renoveringsgips utanpå masoniten.

Så vad kan ha hänt här?

Spännande frågeställning, som jag hjälper dig att lyfta..

Kan det bero på att något material har expanderat eller torkat, ex. på grund av fukt?

Jag tycker det låter som om väggen eller dörrkarmen är utsatt för en större vertikal last än vad som är lämpligt. Plan- och sektionsritningar kan vara bra analyshjälpmedel.

Då har jag samlat in lite foto ritning :

Ritning : https://imgur.com/a/3UkGrzl eller https://1drv.ms/u/s!AskujIssKpnegepvXMGFQy8h7ABVJQ?e=Pe22Gi
Info : Ritningen visar entréplan och väggen det handlar om är den som står mellan trappa och bad.

Renovering : https://imgur.com/a/ix0NH6m eller https://1drv.ms/u/s!AskujIssKpnegepwFvWv_4Zc5lbZUQ?e=gLhpXI
Info : Renoveringen av hallen gjordes 2017 och innefatta beklädnad med renoveringsgips och nya innerdörrar. Övergången mellan källarplan och entréplan var besvärlig, här valde vi att sätta glasfiberarmerad gips som gick att böja. I övergången spändes dessa fast med flertalet skruvar plus monteringslim.

Problemvägg : https://imgur.com/a/7cnAWzG eller https://1drv.ms/u/s!AskujIssKpnegepxsoy6Noz7_ddMYA?e=ouRnQy
Info : Först och främst vill jag nämna här att ca mitten av trappan uppe på vinden ovanför väggen står det en frånluftsfläkt. Denna ligger på 2 rejäla plankor över takstolarna så det bör inte påverka väggarna på entréplan. MEN tittar man längst taklisten på denna vägg så kan man se att taket hänger ner på ett ställe, tyvärr svårt att få foto på det då det är relativt lite. Det har varit såhär sen vi flyttade in. Mitt antagande är att när man trampat runt på vinden har man råkat trampa eller tillfälligt sätta något tungt här. Det är inget som syns om man inte letar efter det.

Väggen mot hallen är relativt rak tills man kommer ner till området där vi fick bocka gipsen. Lägger man vågpasset på listen till toalettdörren kan man se att den bågnar inåt en aning, i detta fallet ca 3 mm. Går man in på insidan så kan man tydligt se att karmen bågnar inåt, på 180 passet blir det ca 6 mm.

På bilderna kan man se att vi gjort ett par lekmannamässiga mätningar med ett 180 pass för att illustrera bulan som vi nu konstaterat finns i höjd med blandaren längst så gott som hela väggen.

Duschkabinen sitter dock rak precis som om väggen faktiskt skulle vara rak? Inne i duschen är bulan något mindre.

Det finns ett par märkliga iakttagelse:

1. Dörrkarmarna var mest troligt raka när de monterades in och även om de inte hade varit raka så hade det inte varit troligt att de skulle följa en redan ojämn vägg.

2. Övriga väggar är raka, även den stumpen till höger om toalettdörren(inifrån).

3. Duschkabinen sitter rakt och fint längs kakel, det finns inget alls som tyder på att det skulle vara bockat.

4. Ingent kakel eller fog är sprucken.

5. Bulan på väggen sitter i höjd med blandare och här har man tyvärr valt att bygga in rördragningen i väggen.

Vi har kontrollerat runt detta område, d.v.s. även i källarutrymmet under toaletten men det finns inget som tyder på läckage.

Huset består av mycket träfiberplattor och dessa expanderar kraftigt i kontakt med vatten. Om det finns läckage borde man se en stor åverkan?

Redigerat:
Jag klarar inte av att läsa filerna. Varken som länk eller genom att spara ner dem. Något galet är det.

Bifoga bilder i tråden så är det lättare att bedömma än imgur.

Jag får bara ett svart fönster på min iMac.

Tråkigt att ni har problem med länkarna. Jag brukar undvika att lägga upp bilder som kan klassas som privata eftersom man förlorar kontrollen, de går inte radera i framtiden om jag så skulle önska. Men det får såklart inte vara problem med att se bilderna häller så jag får kanske fundera om.

3 länkar(Microsoft OneDrive) som kanske fungerar bättre för er som inte lyckats med de tidigare :

https://1drv.ms/u/s!AskujIssKpnegepvXMGFQy8h7ABVJQ?e=Pe22Gi
https://1drv.ms/u/s!AskujIssKpnegepwFvWv_4Zc5lbZUQ?e=gLhpXI
https://1drv.ms/u/s!AskujIssKpnegepxsoy6Noz7_ddMYA?e=ouRnQy

När du skriver "Över tid" vad menar du då? Hur lång tid har det tagit?

Edit.. och ovanför är vinden och takstolarna? Det ser ju ut som du säger att det är tryck ovanifrån...

Nu kunde jag läsa filerna. Är det ett enplanshus med källare eller är det ett tvåplanshus? (Har inte så stor betydelse egentligen men ger ändå lite olika förutsättninar) Hur är bjälklaget mellan våningarna utfört? Oberoende av takkonstruktion bör inte väggen mellan trappschakt och badrum vara bärande, om det inte hänt något på vinden. Kan du komma upp på vinden.

Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
När du skriver "Över tid" vad menar du då? Hur lång tid har det tagit?

Edit.. och ovanför är vinden och takstolarna? Det ser ju ut som du säger att det är tryck ovanifrån...
Jag monterade dörren 2017, kan inte minnas att det var några konstigheter, möjligen att kanske inte dörran blev 100% rak men väl inom marginaler. Sen har tiden gått och för X antal månader noterade jag att dörren(eller karmen) bågnar på mitten, tänkte att det där måste jag ta tag i och felsöka. Ytterligare några månader senare så har jag nu börjat fokusera på detta.

När vi målade taket och satte taklister så noterade jag att taket hängde ner i en skarv. Provade att pressa upp taket men det gick naturligtvis inte. Tog en titt på vinden och kunde inte se att det fanns något där som skulle orsaka felet. Det finns som sagt en stor frånluftsfläkt runt detta området men den vilar som sagt på takstolarna så det borde inte spela någon roll. Jag skulle som sagt kunna tänka mig att skadan uppstått när man jobbat med att få fläkten på plats.

Det är en liten defekt, det är inget man ser om man inte letar efter det. Men den finns där och första gången jag lamärke till den var för att taklisten inte följde taket så bra vilket är åtgärdat.

J justusandersson skrev:
Nu kunde jag läsa filerna. Är det ett enplanshus med källare eller är det ett tvåplanshus? (Har inte så stor betydelse egentligen men ger ändå lite olika förutsättninar) Hur är bjälklaget mellan våningarna utfört? Oberoende av takkonstruktion bör inte väggen mellan trappschakt och badrum vara bärande, om det inte hänt något på vinden. Kan du komma upp på vinden.
Det är enplans villa med källare. Huset har träbjälklag men exakt hur det är konstruerat vet jag inte. Förmodligen är det en enkel konstruktion utan någon form av isolering eftersom källare/undre våning är inredd(220 cm till tak).

Jag kan komma åt vinden och jag är där med jämna mellanrum för att kontrollera så att taket mår bra(snart dags för byte). Mellan takstolarna ligger det tjock isolering i vanlig ordning och just över toaletten har man placerat en ganska står frånluftsfläkt med en hel del rör som går till diverse rum i hela huset(även källarplan). Jag har monterat spottar i taket på hallen och då rörde jag runt bland isoleringen, noterade inga konstigheter då.

Jag har kontrollerat med ett vattenpass horizontellt under blandaren och kan konstatera att det finns även en liten "bula" här. Man kan svagt se den i golvet också då fogen är mindre just här.

Det finns starka bevis på att "problemet" fanns när man helrenoverade toaletten men det finns också starka bevis på att det har uppkommit i efterhand. Frågan är vilka bevis det är som pekar fel.

Vad för sorts takstolar har du? Om det är fackverkstakstolar (W-takstolar) och någon okunnig montör har kapat av en diagonalstång, kan du få en "lokal" sättning.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.