Som många andra här så har jag funderingar över huruvida väggen jag ska ta bort är bärande eller inte. Delen av huset denna vägg står i är på källarplan och i en tillbyggnad av huset gjord mitten på 70-talet. Rummet är ett badrum med en inte i färdigställd bastu som vi nu vill ta upp för att göra tvättstugan mer funktionell. Bifogar lite bilder på ritningar och hur det ser ut idag och hoppas någon klok människa kan hjälpa till.
Väggen är totalt 2,85 m och vi tänker oss riva 1,85 m, dvs dörren och allt åt vänster (sett från badrummet).

• Ritning av källarplan med markerad vägg som planeras att tas bort för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett källarplans bostadsyta med markerad vägg som övervägs att rivas i en tillbyggd del från 70-talet.
    Skapa konto
  • Gammal ritning av ett badrum med markerad vägg som skall eventuellt tas bort för renovering.
    Skapa konto
  • Del av en oputsad tegelvägg med synliga murbruksskarvar, närbild från ett badrum under renovering.
    Skapa konto
  • Badrum med träbastudörr markerad med orange där väggen eventuellt ska rivas för renovering.
    Skapa konto
Ovanligt enkel fråga och med rätt ritning för att frågan ska gå snabbt att besvara!
Det blå är ytterväggarna och bärande väggar, därmed inget problem att riva det röda (ja, förutom ytterväggen då):
Ritning av husplan med markerade ytter- och bärande väggar i blått, samt en icke-bärande vägg i rött.
Skapa konto

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Tack!! :heart:

Jag instämmer helt med @Anna_H men vill bara påpeka att den röda fyrkanten är placerad i olika lägen på källarplanen respektive bjälklagsritningen. På den senare felaktigt.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag instämmer helt med @Anna_H men vill bara påpeka att den röda fyrkanten är placerad i olika lägen på källarplanen respektive bjälklagsritningen. På den senare felaktigt.
Det har du rätt i, fyrkanten är ju mitt i hobbyrummet på den ritningen! Det borde jag ha sett! Oavsett vilket går det ju bra där den ska vara också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.