15 154 läst ·
21 svar
15k läst
21 svar
Blindbotten för isolering.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Men om du har klinker på golvet måste du väl ha golvvärme?
Spadarnas blad blir kalla och spröda annars
Spadarnas blad blir kalla och spröda annars
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Som sågades till längd = avståndet mellan golvbjälkarna och lades på 1"x1" läkt spikad längs underkanten av bjälkarna.useless skrev:
Och så tidningspapper, så sågspånet/kutterspånet inte skulle börja rinna ner i krypgrunden innan råttorna hade gnagt hål och byggt bo.
Det blev härligt välventilerade och dragiga golv!
Medlem
· Stockholms län
· 81 inlägg
Testar att väcka liv i en tråd med sista inlägg för 4 år sen. Behöver era åsikter om olika varianter av blindbottenskivor. Fibercement går bort, för dyrt (för ett tillbygge på sommarstugan).
Trodde jag!! Byggmax har samma pris för fibercementskiva som för oljehärdad träfiber med nästan samma mått. De skriver att den oljehärdade är lättarbetad. Jämfört med fibercement som man riskerar att spräcka i hanteringen?
(Byggmax säljer också asfaltboard. Det har jag under det befintliga huset och det har klarat sig utan att svikta sen 1979, men jag trodde det var ute ur leken nu.)
K-Rauta har också oljehärdade. Men limmet verkar avskräckande: fenol, polymer med formaldehyd. Läste nånstans att formaldehyd är okej om halten i luften hålls under gränsvärdet. Sånt tar jag med en nypa salt.
Bauhaus likaså oljehärdad träfiber.
Enligt ett tidigare inlägg i den här tråden var Byggmax fibercementskiva ett bra alternativ och så visade det sig att de slutat sälja. Nu har de tydligen börjat igen.
Ni märker att jag lutar åt fibercement. Om någon har dystra erfarenheter av Byggmax fibercemenskivor så vore jag tacksam för en varning.
Trodde jag!! Byggmax har samma pris för fibercementskiva som för oljehärdad träfiber med nästan samma mått. De skriver att den oljehärdade är lättarbetad. Jämfört med fibercement som man riskerar att spräcka i hanteringen?
(Byggmax säljer också asfaltboard. Det har jag under det befintliga huset och det har klarat sig utan att svikta sen 1979, men jag trodde det var ute ur leken nu.)
K-Rauta har också oljehärdade. Men limmet verkar avskräckande: fenol, polymer med formaldehyd. Läste nånstans att formaldehyd är okej om halten i luften hålls under gränsvärdet. Sånt tar jag med en nypa salt.
Bauhaus likaså oljehärdad träfiber.
Enligt ett tidigare inlägg i den här tråden var Byggmax fibercementskiva ett bra alternativ och så visade det sig att de slutat sälja. Nu har de tydligen börjat igen.
Ni märker att jag lutar åt fibercement. Om någon har dystra erfarenheter av Byggmax fibercemenskivor så vore jag tacksam för en varning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden