Grävde ur sidorna på huset som är suterräng och hade ca. 50 cm jord upp på väggarna. Jag upptäckte att dräneringen (platon) inte var korrekt utför på sidorna av huset så nu i samband med att vi bygger altan runt huset har jag grävt upp sidorna.
Jag upptäckte att putsen på huset gick djupt ner under mark (ca. 40 cm) och slutar hela vägen nere vid klacken till plattan (platta på mark). På ågot ställe har putsen under mark spruckit och så lät den "ihålig" så jag började knacka bort den delen och hittade då något korkmaterial blandat med jord (förmultnad kork?).
När jag knackat loss putsen som gick ner under mark så finns detta kork material längs hela väggen men sen ovan mark är det lättbetong block. Det verkar som man lagt detta korkmaterial för att fylla ut mot plattan och sen putsat hela vägen ner till grunden utvändigt.
Är detta något normalt från 70-talet?

Nu kommer väggarna att bli "öppna" hela vägen ner till plattan under nya altanen (trädäck) så jag har knackat bort all puts under marknivån och avlägsnat kork/jord materialet som var rätt fuktigt...

Det här var utvändigt och kork, träullit känner jag igen... :)
Det verkar ha fungerat som gjutform också för plattan eftersom det är betong som flutit in i korken längst ner...

Upp med lite bilder....

Nån skiva som använts till formen som sedan blivit kvar pga något misstag eller "misstag"?

Grävt bort allt redan och dumpat ner det i gamla hålet från skeptiktanken så det är väl egentligen en icke-fråga nu. Å andra sidan så lär det se likadant ut på motstående sidan gissar jag...

Fotografen skrev:
Nån skiva som använts till formen som sedan blivit kvar pga något misstag eller "misstag"?
Antagligen, ja, men märkligt att de putsat på den... Det verkar som gjutformen byggts av dessa korkskivor och sen har plattan gjutits inuti och lättbetong väggarna sen staplats ovanpå korkskivorna.
Korkskivorna är ca. 5 cm tjocka.

Gammal tråd men kanske nån som är intresserad framöver.
Har ett hus från sent 50-tal med platta på mark och siporexväggar. Plattan isolerades med kork och asfalt för att hindra kyla vintertid.
Bifogar ritning av husgrunden

• Teknisk ritning av byggnadssektion, innehåller dimensioner och materialspecifikationer, skala 1:20.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.