27776_Pergola%20stor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte bygga en pergola i stål, istället för att använda tryckimpregnerat virke. Storleken blir runt 6-8 meter bred x 4 meter djup. Den kommer att sitta monterad i husväggen på ena sidan.

Jag tänkte man kunde använda Vinkelstål som grundskonstruktion men jag har dålig koll på vilka dimensioner man bör ha. Det finns allt från 15x15x3 mm till 65x65x7 mm. För att underlätta för mig tar jag gärna så små dimensioner det bara går för att underlätta vid hantering och kapning av stålet.

Om man utgår från tex en sån här byggbeskrivning (se bild)

Där djupet är 260 på bilden, om jag ska ha 400 istället. Behöver jag en extra stolpe? Om bredden där det är cc 280 nu, ska jag ha 600-800 hur brett mellan kan jag ha mellan stolparna?
Balken som är märkt B på bilden ovan. Ska jag ha samma dimension på stålet där som jag har på de stående stolparna?

På taket tänkte jag ta rätt små dimensioner för att få ner tyngden och eventuellt lägga på armeringsmatta för att klätterväxterna ska klättra bättre. Jag hade inte tänkt att köra rostfritt för jag gillar när det blir lite "slitet" och rostigt. Är det en dålig idé eller bör metallen vara behandlad på nåt sätt?

Någonting annat jag inte tänkt på eller som ni anser jag bör tänka på?

Haha, tio år sedan tråden startades och ingen har kommenterat, det måste väl kommenteras…
Det är kanske inte fel idé med pergola i stål men jag tror att TS har för lite kunskap om metaller och deras egenskaper för att ge sig på detta projekt. Bland annat vill man använda rostfritt för att få den rostiga ”looken”, rostfritt är ju som ett modernt kylskåp eller en gammal diskbänk, den är blank och rostar som namnet antyder inte. En annan tankegroda är att använda vinkeljärn på en sådan frihängande konstruktion och dessutom i klena dimensioner, det kommer att hänga ner av sin egenvikt. Man borde istället använda rektangulära fyrkantsprofiler minst 50 höga och kanske 25-35 mm breda. Bärlinan mellan stolparna bör även den vara rektangulär profil, kanske 100 hög och 50-60 bred. Liksom för trä är det höjden som ger styrkan och inte bredden. Man kunde även använda I-profil eller H-profil som läggs på sidan men generellt är dessa tyngre och behöver därför dimensioneras grövre för att inte hänga ner…
Om man vill ha dem rostiga måste man tänka på att med tiden kommer de att försvagas av rosten och därav behöver de ännu grövre dimensioner. Om man har trädäck under pergolan ska man även tänka på att det kan bli rostfläckar på trät.
Förhoppningsvis har man redan sorterat bort det rostfria materialet, annars kommer priset automatiskt att göra det…
Till TS vill jag rekommendera honom att kontakta en smed eller mekanisk verkstad för att få ett förslag med pris på material och arbetskostnad. Det blir tyvärr nog minst dubbelt så dyrt som i trä som byggs av en snickare…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.