Byggahus.se

Pergola i stål. Dimensioner och avstånd?

1. J
    Medlem · Uppsala · 31 inlägg

Jormby

Medlem
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    27776_Pergola%20stor.jpg
    Tänkte bygga en pergola i stål, istället för att använda tryckimpregnerat virke. Storleken blir runt 6-8 meter bred x 4 meter djup. Den kommer att sitta monterad i husväggen på ena sidan.

Jag tänkte man kunde använda Vinkelstål som grundskonstruktion men jag har dålig koll på vilka dimensioner man bör ha. Det finns allt från 15x15x3 mm till 65x65x7 mm. För att underlätta för mig tar jag gärna så små dimensioner det bara går för att underlätta vid hantering och kapning av stålet.

Om man utgår från tex en sån här byggbeskrivning (se bild)

Där djupet är 260 på bilden, om jag ska ha 400 istället. Behöver jag en extra stolpe? Om bredden där det är cc 280 nu, ska jag ha 600-800 hur brett mellan kan jag ha mellan stolparna?
    Balken som är märkt B på bilden ovan. Ska jag ha samma dimension på stålet där som jag har på de stående stolparna?

På taket tänkte jag ta rätt små dimensioner för att få ner tyngden och eventuellt lägga på armeringsmatta för att klätterväxterna ska klättra bättre. Jag hade inte tänkt att köra rostfritt för jag gillar när det blir lite "slitet" och rostigt. Är det en dålig idé eller bör metallen vara behandlad på nåt sätt?

Någonting annat jag inte tänkt på eller som ni anser jag bör tänka på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.