P Patrik.L skrev:
Barriärer samt strategiska grävda hål där vatten kan samlas eller dike framför med rejäla sänkpumpar med slang till lämplig dagvattenbrunn eller liknande kan väl fungera!
Dagvattenbrunnarna lär vara överfulla.... Annars borde det inte vara samma problem

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Dagvattenbrunnarna lär vara överfulla.... Annars borde det inte vara samma problem
Led vattnet dit där det inte gör skada och leds bort är min huvudsakliga mening, även om det måste pumpas uppåt en bit.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Orientexpressen
Om du har eller känner någon som har en drönare med kamera och får använda en sådan just där, är det ett bra sätt att få lite koll på hur det står till med huset.

• Gilla
Nina Schuster
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
vet inte om ett äldre hus är tätare.

Men å andra sidan är det ingen större nyhet att en trävägg inte är tät.

Men en dörr är garanterat met otät än en vägg.

Sen är det bästa att hålla vattnet borta från huset. Men om det alternativet misslyckas....
Tvärtom, enligt min mening är dörren med stor sannolikhet tätare än väggen. Särskilt i hus byggda med självdrag.

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Tvärtom, enligt min mening är dörren med stor sannolikhet tätare än väggen. Särskilt i hus byggda med självdrag.
G g.kraft skrev:
Vi fick en riktigt rejäl störtflod hos oss, jag har aldrig varit med om liknande, det varade länge och var så intensivt att billarm gick, så det var inget vanligt "rejält ösregn".

Vatten trängde då upp ur golvbrunnen utanför källartrappan. Vi fick ca 50cm vattendjup utanför dörren och innanför rann det längs betonggolvet och ner i en golvbrunn 3m bort. Jag tätade dörren med handdukar i panik vilket gjorde att golvbrunnen inomhus klarade av vattenmängden.

Förutom några kartonger som stod där blev inget mer än golvet blött mot golvbrunnen blött.

Så fort regnet avtog så rann det ut ur golvbrunnen utanför källardörren och vi klarade oss med lite städarbete. Hade dörren inte tätats eller vi saknat golvbrunn hade vi haft rejält med vatten i hela källarplanet.

Så att täta dörrar kan löna sig ordentligt med rätt förutsättningar. Men är säkert poänglöst i vissa fall.
Kolla hur det är byggt inför nästa gång. Hos pappa och många andra med hus från den tiden (30-50-tal, säkert fler), är golvbrunnar i och utanför källare sammankopplade med dagvatten och stuprör (gråvatten). Så regnar det riktigt mycket sprutar det upp i avloppen i källaren. Är det dessutom ihopkopplat med det vanliga avloppet (tyvärr inte helt ovanligt) kan det även vara skitvatten som kommer.

Pappa har numera stuprören kopplade till slangar som leder ut vattnet på gräsmattan, då kommer det inte upp vatten i källaren.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Kolla hur det är byggt inför nästa gång. Hos pappa och många andra med hus från den tiden (30-50-tal, säkert fler), är golvbrunnar i och utanför källare sammankopplade med dagvatten och stuprör (gråvatten). Så regnar det riktigt mycket sprutar det upp i avloppen i källaren. Är det dessutom ihopkopplat med det vanliga avloppet (tyvärr inte helt ovanligt) kan det även vara skitvatten som kommer.

Pappa har numera stuprören kopplade till slangar som leder ut vattnet på gräsmattan, då kommer det inte upp vatten i källaren.
Ja, det ligger på att göra listan. Övrigt vatten är omdränerat men lite osäker på om man även la med denna golvbrunn eller fuskade. Gjordes av tidigare ägare. Kan även vara vår dränering som inte klarade 10 kubik vatten på någon timme.

Så fort det slutade regna så rann det fort undan så inget stopp eller så

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag misstänker att med äldre hus lite olika sätt att bygga.

Hur har det gått??

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.