En sak som förvirrar mig är garage och då främst uppvärmda garage. Jag trodde att det var en no brainer och är rätt säker på att det inte är helt ovanligt att ha garage. Men, det verkar inte gå att bygga garage på rätt sätt och funderar därför på om inte alla har garage med fuktskador i.

Helst ska man inte ha garage för det skapar rost för bilen. Sen drar man in massa snö och skit, vilket skadar hela konstruktionen. Man kan heller inte ha isolerat, för då skapas ännu mer fukt. Men för den delen att man har isolerat, så ska man inte ha ångspärr men man ska ändå ha ångspärr. Det kan vara bra med avlopp för all vatten som kommer in. Men samtidigt behövs det inte. Ibland kan man behöva ventilation men det är överlag rätt överskattat eftersom dörrarna har självdrag.

• Gilla
VildaVillan och 2 till
  • Laddar…
Mja...mina tips:
- Ställer du bilen i varmgarage ska den torka ut helt innan du tar ut den igen, dvs används den varje dag vintertid mår den bättre i carport eller ute
- Bygger du ett isolerat varmgarage på det moderna gipssättet med trägregelvägg, gipsskivor och isolering ska du ha ångspärr men då måste garaget vara uppvärmt, kan inte kallställas
- Avlopp rekommenderar då jag, och är garaget över 45 eller 54 m2, minns aldrig vilket, så ska det ha oljeavskiljare. Garageavlopp kopplas till dagvatten.
- Ett garage behöver ventilation, minst självdrag med ventil i vardera ände uppe/nere men sen beror det på hur avancerat det är och vad man vill kosta på, finns inget som hindrar frånluft-FTX-frånluftvärmepump osv
- Ett oventilerat ouppvärmt kallgarage blir en fuktkammare, hur man än bär sig åt.

Fotografen Fotografen skrev:
Mja...mina tips:
- Ställer du bilen i varmgarage ska den torka ut helt innan du tar ut den igen, dvs används den varje dag vintertid mår den bättre i carport eller ute
- Bygger du ett isolerat varmgarage på det moderna gipssättet med trägregelvägg, gipsskivor och isolering ska du ha ångspärr men då måste garaget vara uppvärmt, kan inte kallställas
- Avlopp rekommenderar då jag, och är garaget över 45 eller 54 m2, minns aldrig vilket, så ska det ha oljeavskiljare. Garageavlopp kopplas till dagvatten.
- Ett garage behöver ventilation, minst självdrag med ventil i vardera ände uppe/nere men sen beror det på hur avancerat det är och vad man vill kosta på, finns inget som hindrar frånluft-FTX-frånluftvärmepump osv
- Ett oventilerat ouppvärmt kallgarage blir en fuktkammare, hur man än bär sig åt.
Fast det här med ångspärr är mindre bra när det är varmare ute än i garaget? Då får ju fukten ingenstans att ta vägen.

J Johan Larsson9794 skrev:
Fast det här med ångspärr är mindre bra när det är varmare ute än i garaget? Då får ju fukten ingenstans att ta vägen.
Ja exakt. Det är därför ett ångspärrsgarage inte kan stå kallt under vintern, minst 10-12 grader. Då kör man förbi de perioder, på vårkanten, det vill bli varmare ute än inne. Det brukar då vara 5-7 grader ute, och 0 till någon plusgrad inomhus. Ha värmen på och håll 10-12.

Jag byggde nytt hus för 3 år sen och fick långt om länge igenom brunnar i garaget i sutteräng plan, 3 stycken, en under varje bil och en till värmepumpen och tvättstället.
70 kvm och ingen oljeavskiljare.
Tilluft genom väggen och frånluft till värmepumpen.
Golvvärme i hela plattan och snustorrt garage.
Alltid minst 20 grader varmt.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Ja exakt. Det är därför ett ångspärrsgarage inte kan stå kallt under vintern, minst 10-12 grader. Då kör man förbi de perioder, på vårkanten, det vill bli varmare ute än inne. Det brukar då vara 5-7 grader ute, och 0 till någon plusgrad inomhus.
Ok men det här med avlopp. Det är väl endast till för att avleda vatten från insidan? Det kan man väl lösa genom att ha lutning eller genom att "bila" en ränna som går ut?

Det blir ju inte mer vatten att föra bort bara för att det är ett garage istället för en carport.

Jo det funkar, men leder du ut det under porten blir det isgata utanför, fastfrusen port osv.

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Beror ju också mycket på hur tjockt man isolerar. Tror inte så många isolerar permanentbostadsmässigt.

Kör man inte ek varm bil är det ganska mycket värme ackumulerat i drivlina, avgassystem, kupé osv.

Men en avfuktare kanske inte är fel.

Där porten sitter så har jag lagt lite lutning utåt både innanför och utanför så att om det regnar och blåser mot huset så ska det inte rinna in utan stanna utanför.

Jo det funkar, men leder du ut det under porten blir det isgata utanför, fastfrusen port osv.
Bra poäng.

Ok men om jag förstår saken rätt så är det egentligen fukten i samband med den stora snösamlingen som kan uppstå på vintrarna som är den största boven?

Har garaget en egen luftvärmepump så är väl detta rätt enkelt hanterat? Luftvärmepumpen avfuktar väl rätt så effektivt?

Man kan om det behövs även bila upp betongen för att installera en ränna utan utlopp? T.ex. denna https://www.purus.se/purusranna-avdunstning-guide

Kommentar?

J Johan Larsson9794 skrev:
Ok men om jag förstår saken rätt så är det egentligen fukten i samband med den stora snösamlingen som kan uppstå på vintrarna som är den största boven?

Har garaget en egen luftvärmepump så är väl detta rätt enkelt hanterat? Luftvärmepumpen avfuktar väl rätt så effektivt?

Man kan om det behövs även bila upp betongen för att installera en ränna utan utlopp? T.ex. denna [länk]

Kommentar?
Då har du kvar fukten i garaget under längre tid än om du kan (får lov) att sätta en brunn i garaget.
Bygger man nytt så är det lättare att lösa problem direkt istället för efteråt.
Rostproblem är värst vid ca 7-8 grader med hög fuktighet så värsta stället att ha en bil på är ju ett kall garage med lite isolering och med dålig ventilation.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Då har du kvar fukten i garaget under längre tid än om du kan (får lov) att sätta en brunn i garaget.
Bygger man nytt så är det lättare att lösa problem direkt istället för efteråt.
Rostproblem är värst vid ca 7-8 grader med hög fuktighet så värsta stället att ha en bil på är ju ett kall garage med lite isolering och med dålig ventilation.
Tanken är att ha varmgarage. Bryr mig mer om mögel i garage än rost på bilen. Garaget sitter ihop med huset så viktigt att fukten hålls i schack.

Värm upp garaget och sätt in en ordentlig avfuktare. Kommer alltid under 50% varje natt, även vid extremt blöt bil. Har aldrig haft problem med vare sig rost eller fukt.

• Gilla
Johan Larsson9794
  • Laddar…
M moo7e skrev:
Värm upp garaget och sätt in en ordentlig avfuktare. Kommer alltid under 50% varje natt, även vid extremt blöt bil. Har aldrig haft problem med vare sig rost eller fukt.
Måste man ha separat avfuktare? Fixar inte luftvärmepump avfuktning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.