Byggahus.se
Vad väljer ni, panelskruv med skalle som en trådspik eller det som ibland kallas ”invisible” skalle? Har aldrig använt skruv till fasadpanel men tänkte göra det på kommande bygge. Van som jag är med spik så vill jag tro att den modell med större skalle fungerar bäst att hålla panelen på plats. Men verkar finnas mest ”osynliga” fabrikat.
 
Spelar inte så stor roll.
 
Varför skruv, är det inte både långsammare och dyrare montage, svårare underhåll än med vanlig galvad trådspik?
 
F fribygg skrev:
Varför skruv, är det inte både långsammare och dyrare montage, svårare underhåll än med vanlig galvad trådspik?
TS har mitt stöd iaf; jag tillhör dem som inte är förtjusta i spik. Har en förmåga att lossna med åren.
 
F
ricebridge ricebridge skrev:
TS har mitt stöd iaf; jag tillhör dem som inte är förtjusta i spik. Har en förmåga att lossna med åren.
Konstigt, har man inte gjort något fel då vid montage alt använt fel sorts spik då?


Jag tycker det känns lite amatör mässigt med skruv på ytterpanel. Men det är väl enbart smaksak/vad man tycker själv.
Är ju Inga jättestora skillnader i kostnad.
 
ricebridge ricebridge skrev:
TS har mitt stöd iaf; jag tillhör dem som inte är förtjusta i spik. Har en förmåga att lossna med åren.
Det kan finnas goda skäl till skruv, jag frågade varför.

Visst kan spik lossa, det brukar vara lätt att knacka in brädan i samband med ommålning om så sker.
 
  • Gilla
Fiskarens_son
  • Laddar…
F Fiskarens_son skrev:
Konstigt, har man inte gjort något fel då vid montage?

Jag tycker det känns lite amatör mässigt med skruv på ytterpanel. Men det är väl enbart smaksak/vad man tycker själv.
Är ju Inga jättestora skillnader i kostnad.
Min erfarenhet av spik utomhus är att den alltid börjar krypa ur med åren, oavsett vad man spikar och vem som spikat.

Vad jag vet kan man bara slå i spik på ett sätt, så hur det skulle kunna bli fel vid montage undandrar sig min bedömningsförmåga.

Däremot borde skruv vara mer hållfast överlag just eftersom den är gängad, och därmed liksom sitter med hullingar. Anliggningsytan mot materialet blir mycket större och friktionen som håller fast den mycket kraftigare.
 
F fribygg skrev:
Visst kan spik lossa, det brukar vara lätt att knacka in brädan i samband med ommålning om så sker.
Med skruv slipper man knacka 😁😁

Men nu ska vi kanske inte få tråden att spåra ur. Åter till TS fråga.
 
F Fiskarens_son skrev:
Konstigt, har man inte gjort något fel då vid montage alt använt fel sorts spik då?
Det kan ju bero på att virket rört sig men brukar vara lätt att knacka in.

Undrar hur man gör med en skruvad fasad där ett par brädor glipar pga att virket rört sig? Om skruvskallarna är övermålade med täckfärg lär det bli svårt men om man använder slamfärg kanske det går att skruva, på en obehandlad eller vitriolad kanske det inte är svårare än med spik.
 
  • Gilla
Fiskarens_son
  • Laddar…
@Olaf3 Vad är det för panel? Ska den monteras stående eller liggande? Tänker du ytbehandla den och isåfall hur?
 
Tack för olika synpunkter även om frågan vilken skruvskalle var mer intressant för mig än frågan om varför skruva.
Jag är traditionell spikare men vill prova skruv som också har sina fördelar. Men diskussionen spik versus skruv överlåter jag åt nån annan tråd.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
De panelskruv jag använt har ju haft två olika gängor, dvs en grövre diameter och större stigning på den närmast huvudet.... den drar ju in panelen och håller kvar den.. så istället för att huvudet håller panelen så sköts det av en tio millimeter längd av skruven....

Använder enbart skruv nuförtiden .. modellen med litet huvud...
 
Vad säger tillverkaren av panelen? Bytte själv 2014 och använde då vanlig trallskruv, efter rekommendation av de som sågat fram panelen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.