Hej!

Jag bygger en förvaringslösning i sovrum där jag har IKEAs metod-överskåp mellan pax garderober.
Överskåpen är uppsatta på väggen, men tänkte även stärka upp lite ytterligare genom att sätta någon form av regel eller liknande ovanpå skåpen och garderoberna.

Min nuvarande plan är att använda en 75x45 regel som är 240 cm som jag drar fast allt i. Min kunskap här är dock begränsad och undrar om det räcker att det är 20cm av regeln på varje pax garderob (240 cm regel - 200cm överskåp), eller om det blir för lite (dvs behöver jag hitta en längre regel?), eller om det är så att jag borde skippa träregel och använda något helt annat, t.ex i metall? för att stärka upp.

Alla tips mottages varmt!
 
  • Blå rektangulär illustration visar mått, möjlig regel frågeställning, strukturerat schema, och fraktionerad layout.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror det är rejäl överkurs, dom sitter fast ändå.

Skruvar du dessutom fast dom i sidled i varandra och i garderoberna kommer det att behövas dynamit att få loss dom.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Tanken är alltså att sätta en skruv ner genom regeln, in i överskåpen?
Jag gissar att regeln utan problem klarar det, även om du har mycket last i överskåpen, däremot kanske inte översidan av skåpet kommer hålla och då har du inte vunnit något.
En list under skåpen borde göra mer nytta, så att skåpet "vilar" på listen, utöver att vara fäst i väggen. Det behöver ju inte vara en stor ful list, utan en enklare, kanske målad i samma färg som väggen, kommer ändå göra lite nytta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tanken är alltså att sätta en skruv ner genom regeln, in i överskåpen?
Jag gissar att regeln utan problem klarar det, även om du har mycket last i överskåpen, däremot kanske inte översidan av skåpet kommer hålla och då har du inte vunnit något.
En list under skåpen borde göra mer nytta, så att skåpet "vilar" på listen, utöver att vara fäst i väggen. Det behöver ju inte vara en stor ful list, utan en enklare, kanske målad i samma färg som väggen, kommer ändå göra lite nytta.
Det här är ingen dum ide, jag kommer ändå sätta upp gips/plywood mellan garderober då det ska gå el bakom, så kan dölja en sådan regel där under. Dock hade jag tänkt mig 2 cm djup där då jag bara behöver få plats med flexrör, men det kanske gör nytta även om regeln jag sätter där bara är 2cm?
 
D Dilato skrev:
Jag tror det är rejäl överkurs, dom sitter fast ändå.

Skruvar du dessutom fast dom i sidled i varandra och i garderoberna kommer det att behövas dynamit att få loss dom.
Haha ja förstår att jag kanske tar i, men med tanke på att vi kommer sova under överskåpen är det kanske okej att vara lite paranoid 😅
 
P
Vad är det du tänker ha i de överskåpen? Tänk på att överskåp i kök troligvis innehåller klart tunga saker och dessa brukar inte rasa.
Skulle du sätta en regel ovanpå så varför inte sätta den hela vägen? Och skruva underifrån.. det är lite lättare.. Varför bara 2.4? Var det du hade hemma?

Men egenligen om du nu är orolig så se till att du har något rejält att fästa skåpen baktill och för extra safty så sätt något i bakkant/underkant istället
 
P PappasHammare skrev:
Vad är det du tänker ha i de överskåpen? Tänk på att överskåp i kök troligvis innehåller klart tunga saker och dessa brukar inte rasa.
Skulle du sätta en regel ovanpå så varför inte sätta den hela vägen? Och skruva underifrån.. det är lite lättare.. Varför bara 2.4? Var det du hade hemma?

Men egenligen om du nu är orolig så se till att du har något rejält att fästa skåpen baktill och för extra safty så sätt något i bakkant/underkant istället
240 var längden på reglarna jag fick med mig hem från hornbach helt enkelt...
Men jag tänker att kanske gör som några av er här föreslår och drar in något i underkant. Sedan självklart också fästa överskåp i varandra samt i garderoberna!

Tack alla för input!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.