Hej

Tror jag plöjt igenom de flesta trådar om tryckimpregnerade syllar i 70 tals hus men här kommer en till! :cool:

Har en tryckimpregnerad syll, med papp under(!) som inte är ingjuten i betong. Byggår 1972. Finns även elslinga som varit igång sedan 1972. Jag tog över huset för ett år sedan. Skulle vilja stänga av el slingan, svårt att säga vad den drar men uppskattat 500-600kr i månaden. Ventilationen är självdrag.

Vi har redan problem med viss lukt. Om det är pga avsaknad till-luft (som vi håller på att åtgärda) eller från syll vet jag inte. Har bytt pax fläktar i badrum och tvättstuga till nya med konstantdrift, stänger jag av konstantdriften kommer lukten tillbaka men med den på upplever jag att vi ventilerar bort lukten.

Så tusenkronorsfrågan är. Vilka risker finns med att stänga av el slingan som ska hålla syllen torr som man trodde på 70 talet? kan de börja lukta mer? Grannen bytte i syll i somras, deras var snustorr. Jag vill tro att våran är det med. Om man stänger av den, vad ska man i så fall tänka på?

Tack på förhand

Var metodiska. Åtgärda en sak i taget, annars vet man inte vad som orsakar vad.

Att stänga av värmen innebär ju att risken för lukt ökar, då blir det svårare eller omöjligt att avgöra om andra åtgärder hjälper. Så hade jag varit i era kläder hade jag försökt åtgärda luktproblemen först och först därefter funderat på att stänga av elslingan. Dock kan en tanke vara ordna mätpunkter på väl valda platser där ni kan hålla koll på syllens fuktighet och om den ökar så får ni slå på värmen igen.

mexitegel skrev:
Var metodiska. Åtgärda en sak i taget, annars vet man inte vad som orsakar vad.

Att stänga av värmen innebär ju att risken för lukt ökar, då blir det svårare eller omöjligt att avgöra om andra åtgärder hjälper. Så hade jag varit i era kläder hade jag försökt åtgärda luktproblemen först och först därefter funderat på att stänga av elslingan. Dock kan en tanke vara ordna mätpunkter på väl valda platser där ni kan hålla koll på syllens fuktighet och om den ökar så får ni slå på värmen igen.
Hur och med vad mäter man det med som vanlig lekman? Som sagt lukten är inte något problem så länge vi har från-luft på i huset. Ingen som kommer hem till oss känner något med snoken, det är vi själva som kände de på kläderna när vi åkte iväg en helg, men det var innan vi fixade från-luftsventilationen nu är de som sagt bättre.

D dfgh skrev:
Hur och med vad mäter man det med som vanlig lekman? Som sagt lukten är inte något problem så länge vi har från-luft på i huset. Ingen som kommer hem till oss känner något med snoken, det är vi själva som kände de på kläderna när vi åkte iväg en helg, men det var innan vi fixade från-luftsventilationen nu är de som sagt bättre.
även torrt tryckimpregnerat kan börja lukta

https://ki.se/sites/default/files/husbyggaren_nr_6-2015_innemiljo.pdf

t

Hej! Hur går med din problem med syllar och lukt? Jag lever med samma problem.

D Don777 skrev:
Hej! Hur går med din problem med syllar och lukt? Jag lever med samma problem.
Visade sig att jag hade en i bekantskapskretsen som byter syllar så de blev ett bröstfickejobb. Många år sen nu. Ingen lukt i huset eller i kläder. Elslingan fimpade vi och tillsammans med tilläggsisolering tryckte vi ner årsförbrukningen med 7-8k kWh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.