Byggahus.se
T
Jag tänkte kakla om mitt badrum. Tänkte ta in en firma för att göra golvet. För att få rätt lutning m.m.
Dock så tänkte jag göra väggarna själv, för att spara in på kostnaden.

Jag har viss erfarenhet av kakling, men främst kaklat mindre ytor som tex i kök.

Tycker det är snyggt med större plattor och funderar på att köra 60x60 plattor. Är det svårt att arbeta med så stora plattor? Klarar man det som amatör eller krävs det större erfarenhet?

Modernt badrum med fristående badkar, marmorkakel, ljuskrona och dubbelhandfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Det är svårare med stora plattor och det kräver delvis en annan teknik med att även ha fix på baksidan av plattorna, smala fogar etc.
 
Som sagts, så är det mycket svårare. Framförallt är det mycket tyngre, och svårare att småjustera, och ändra när det blir fel. Plattorna är ju oftare tjockare och svårare att skära.
Dock går ju arbetet fortare, när det flyter på. Så det är ganska roligt. Man kan även skära till 5-10 plattor innan man blandar fix. Vilket räcker till en ganska stor yta, men det går ändå att hålla ordning på de tillskurna.
Sen finns det ju även skruvar/kilar till hjälp, så plattorna hamnar jämnt.
Så om du är hyfsat erfaren sedan tidigare, så bör du nog klara det. Det är inte så svårt att lägga golvet heller. Om den som gjutit/spacklat fallet har tänkt lite, och anpassat det till så stora plattor.
 
T
När man redan har ett fungerade tätskiktet, funkar det att sätta plattorna med tex PL400 eller är det bästa att kakla på ett traditionellt sätt?
 
BirgitS
T Tovin skrev:
När man redan har ett fungerade tätskiktet, funkar det att sätta plattorna med tex PL400 eller är det bästa att kakla på ett traditionellt sätt?
Vad skriver tätskiktstillverkaren om tillåtna material ovanpå?
Man vill ju inte riskera att limmet reagerar på ett negativt sätt med folie och dess lim eller tätningsmassa.

Fix har ju tjocklek som man använder för att motverka mindre ojämnheter, lutningar etc. i underlag och plattor.
 
T Tovin skrev:
När man redan har ett fungerade tätskiktet, funkar det att sätta plattorna med tex PL400 eller är det bästa att kakla på ett traditionellt sätt?
Tätskiktet är inte bara folien. Utan alla lim, fästmassor och fix ingår i tätskiktet. Man ska aldrig blanda olika delar i tätskiktssystemet.
 
T Tovin skrev:
Jag tänkte kakla om mitt badrum. Tänkte ta in en firma för att göra golvet. För att få rätt lutning m.m.
Dock så tänkte jag göra väggarna själv, för att spara in på kostnaden.

Jag har viss erfarenhet av kakling, men främst kaklat mindre ytor som tex i kök.

Tycker det är snyggt med större plattor och funderar på att köra 60x60 plattor. Är det svårt att arbeta med så stora plattor? Klarar man det som amatör eller krävs det större erfarenhet?

[bild]
Skulle rek. 30x60 cm istället, mycket enklare att få snyggt och rakt.
 
T
Jag kommer kakla ovanpå befintligt kakel. Därför undrade jag om det funkade med PL400. Men är det bäst med vanlig fix så använder jag det förstås.
 
PL 400 skulle jag absolut inte försöka med. Dels ger det inte samma justermån som fix. Troligen krymper det lite (vet ej). Det finns material som är framtaget av experter för att sätta plattor. Egna "uppfinningar" kanske fungerar om man har tur. Men det finns en anledning till att de material som används proffesionellt används.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
BirgitS
Det finns särskilt kakellim men jag vet inte om det fungerar i detta sammanhang.
 
Om du nu bedömer att ditt gamla tätskikt kommer att hålla i 20 år till och skall sätta kakel på kakel så skall du sätta plattorna i vanligt fix ,

förberedelser

tvätta alla plattor med ett lim borttagnings medel för att få bort ex fett silikon ,

sen skall utan primas med ett special primer som är lite sandigt så nya fixet fäster ,

om du skall köra 60x60 så går de mera fix då baksidan av plattan skall slätt strykas ,

sedan skall ett nivåsystem användas så du kan justera så de inte blir kantigt ,

1mm till 1,5mm fog blir de av detta ,

här gäller det att ha en bra laser och inte stressa , Att göra bort sig med dessa plattor är snabbt gjort då du inte har stor fog justering
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
BirgitS
T Tovin skrev:
Tycker det är snyggt med större plattor och funderar på att köra 60x60 plattor. Är det svårt att arbeta med så stora plattor? Klarar man det som amatör eller krävs det större erfarenhet?
Jag såg just att BKR har skrivit ihop ett särskilt dokument med riktlinjer för stora plattor så kan du kanske själv avgöra om det är något som du klarar av: https://www.bkr.se/regler-material/riktlinjer/riktlinjer-for-storformatiga-plattor
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.