Hej, jag misstänker att jag har gjort ett feltänk. Skulle tillverka en egen riktlinjal för min gamla cirkelsåg och följde instruktioner som en hjälpsam person på detta forum länkat till.

Man skulle limma två skivor typ masonit för att få till en första rak kant för sågen att löpa efter.
Jag hade en skiva gammal ”formply” som blivit över efter gjutarbete och den verkade klockren.

Men, efter två dygn hade trälimmet inte torkat mellan skivorna o jag misstänker att ytbeläggningen (fenolhartsbelagd) stökar till torkprocessen?

Någon som testat att limma detta material?

Skall jag helt enkelt vänta längre eller är det kört? Limmet torkar lika bra som i flaskan - dvs inte alls? 🤓

• Träskivor limmade ihop för att skapa riktlinjal, med trälim som inte torkat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Vanligt trälim/ vitlim (PVAc) bygger på att det är sugande material. Ska du limma belagda skivor så får du använda något montagelim/ sättlim.

B Boolean skrev:
Hej, jag misstänker att jag har gjort ett feltänk. Skulle tillverka en egen riktlinjal för min gamla cirkelsåg och följde instruktioner som en hjälpsam person på detta forum länkat till.

Man skulle limma två skivor typ masonit för att få till en första rak kant för sågen att löpa efter.
Jag hade en skiva gammal ”formply” som blivit över efter gjutarbete och den verkade klockren.

Men, efter två dygn hade trälimmet inte torkat mellan skivorna o jag misstänker att ytbeläggningen (fenolhartsbelagd) stökar till torkprocessen?

Någon som testat att limma detta material?

Skall jag helt enkelt vänta längre eller är det kört? Limmet torkar lika bra som i flaskan - dvs inte alls? 🤓
S sinuslinus skrev:
Vanligt trälim/ vitlim (PVAc) bygger på att det är sugande material. Ska du limma belagda skivor så får du använda något montagelim/ sättlim.
Ok, och det är ingen ide att vänta en vecka?
Ev borra ”lufthål”?
Detta får jag sätta på ”lär-kontot” 😂

Grejen med formply är att inget ska fästa på ytan, speciellt inte cement. Ytan innehåller släppmedel, så lim funkar inte heller...
Men Du kan väl skruva ihop skivorna?

Yes, det är min reservplan.
Tack snälla bägge två för hjälpen!

S
B Boolean skrev:
Ok, och det är ingen ide att vänta en vecka?
Ev borra ”lufthål”?
Detta får jag sätta på ”lär-kontot” 😂
Nä, det blir samma problem om man försöker limma ihop två stycken målade träbitar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.