Glad gubbe upp dvs kärnsidan uppåt är väl enligt skolboken som sedan när den torkar rätar ut sig och blir rak. Dock som ovan nämnts stämmer inte alltid teorin med praktiken och därför är det säkert inte en så dum idé att satsa på fina sidan uppåt.
Arga Snickaren förespråkar sur gubbe ca 8.50 in i filmen https://www.facebook.com/1083774388383682
En gedigen genomgång finns här, det handlar mycket om förhållandena där man lägger trall: https://www.mynewsdesk.com/se/woodybygghandel/blog_posts/glada-sidan-upp-45502
Kolla på Svenskt Trä. Bästa sidan upp och om möjligt kärnsidan upp är det som gäller: https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/montering-av-trall/
Nä, nä, till artikeln.
Har monterat många trall i mina dagar och med kärnsidan upp så blir det glad gubbe på änden och inte vattenavrinn.
Däremot ska dom ända monteras med kärnsidan upp då den andra sidan normalt är den som spricker och blir fulast.
Har monterat många trall i mina dagar och med kärnsidan upp så blir det glad gubbe på änden och inte vattenavrinn.
Däremot ska dom ända monteras med kärnsidan upp då den andra sidan normalt är den som spricker och blir fulast.
Främsta anledningen till att lägga kärnsidan upp är att torksprickorna är färre och mindre på den sidan.
Ju längre från stockens mittpunkt ju större blir sprickorna
Göran Palm byggingenjör och besiktningsman och skogstekniker.
Ju längre från stockens mittpunkt ju större blir sprickorna
Göran Palm byggingenjör och besiktningsman och skogstekniker.
Klicka här för att svara

