Den eviga frågan, vilken sida ska vara upp? Glad gubbe är min spontana tanke, men ser på mina nyinköpta trall att lägger jag glad gubbe är trallen redan u-formad. Vilket inte är bra.

Staplade trallbrädor med konvexa och konkava mönster som visar potentiell vadvändning med glad gubbe-symbolen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bygghammer
  • Laddar…
Fina sidan upp tror jag det rätta svaret är

• Gilla
Huzzbutt och 3 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Fina sidan upp tror jag det rätta svaret är
Absolut. Försatt att den fina sidan inte är u-formad. Eller brukar u:et räta ut sig, om man skruvar från den sidan?

• Gilla
Värmelärlingen
  • Laddar…
N
Från snickare jag känner så är det alltid glad gubbe upp.

• Gilla
Fixar Janne
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Från snickare jag känner så är det alltid glad gubbe upp.
Snickaren jag pratade med sa finsidan upp. Men om finsidan inne u-form känns det sådär.

Glad gubbe upp dvs kärnsidan uppåt är väl enligt skolboken som sedan när den torkar rätar ut sig och blir rak. Dock som ovan nämnts stämmer inte alltid teorin med praktiken och därför är det säkert inte en så dum idé att satsa på fina sidan uppåt.

H Hobby Bob skrev:
Arga Snickaren förespråkar sur gubbe ca 8.50 in i filmen [media]
Intressant. Sur gubbe = vattnet rinner av.

Krilleman
Jag la trall sommaren 2019, körde på fina sidan uppåt.

MEN

Det är en grym skillnad på glad eller sur gubbe.

Sensmoralen är att alltid lägga sur gubbe, det är betydligt skönare att gå på! (y)

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
nikasp
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Nä, nä, till artikeln.
Har monterat många trall i mina dagar och med kärnsidan upp så blir det glad gubbe på änden och inte vattenavrinn.
Däremot ska dom ända monteras med kärnsidan upp då den andra sidan normalt är den som spricker och blir fulast.

Glad gubbe, sur gubbe - säger inte artikeln mot sig själv vad det gäller kärnsidan och om vattnet ska rinna av?

• Gilla
  • Haha
Lars-Ingvar Dunér och 1 till
  • Laddar…
Skärmdump av ett diskussionsinlägg på byggforumet byggahus.se om korrekt riktning för trall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fast precis tvärtom…. 🙄

Främsta anledningen till att lägga kärnsidan upp är att torksprickorna är färre och mindre på den sidan.
Ju längre från stockens mittpunkt ju större blir sprickorna
Göran Palm byggingenjör och besiktningsman och skogstekniker.

• Gilla
Per Olov Rikner och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.