1 722 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Glespanel på orimligt ojämna takstolar - katastrof
Hejsan,
I våran sommarstuga håller jag som bäst på med att renovera övervåningen och är nu framme vid glespanelen i snedtaket.
Tanken är osb + gips i tak och väggar.
Problemet är att takstolarna på vilka jag monterar glesen är stört ojämna, det diffar ca 35mm mellan högsta och lägsta, men det diffar även mellan uppe, nere och mitten och allt däremellan på varje takstol. Från 0 till runt 20mm upp och ner.
Går med rätskiva och mäter fram och tillbaks och kors och tvärs, och jag har även laser men den hjälper inte jättemycket iom synvillan som uppstår pga takvinkeln. Har också provat sätta lasern på stativ och låsa linjen på 40 grader (takvinkel), men det är helt omöjligt att få lasern att hålla konsekvent längs med hela husets längd utan att springa iväg längre bort.
Jag har shimsat ut och och kört med justerskruv men fortfarande kan jag ha diff mellan olika glesbrädor OCH/ELLER mellan olika punkter på samma bräda på kanske upp till 3-4mm. Åtgärdar jag en punkt så påverkar det någon annan punkt och inget livar igen. Börjar tröttna.
Min fråga är...
Hur tolerant är osb mot ojämnt underlag? Går det här att fuska bort med skivorna?
Svar till:
Uppgiven_amatör_snart_utan_hår
I våran sommarstuga håller jag som bäst på med att renovera övervåningen och är nu framme vid glespanelen i snedtaket.
Problemet är att takstolarna på vilka jag monterar glesen är stört ojämna, det diffar ca 35mm mellan högsta och lägsta, men det diffar även mellan uppe, nere och mitten och allt däremellan på varje takstol. Från 0 till runt 20mm upp och ner.
Går med rätskiva och mäter fram och tillbaks och kors och tvärs, och jag har även laser men den hjälper inte jättemycket iom synvillan som uppstår pga takvinkeln. Har också provat sätta lasern på stativ och låsa linjen på 40 grader (takvinkel), men det är helt omöjligt att få lasern att hålla konsekvent längs med hela husets längd utan att springa iväg längre bort.
Jag har shimsat ut och och kört med justerskruv men fortfarande kan jag ha diff mellan olika glesbrädor OCH/ELLER mellan olika punkter på samma bräda på kanske upp till 3-4mm. Åtgärdar jag en punkt så påverkar det någon annan punkt och inget livar igen. Börjar tröttna.
Min fråga är...
Hur tolerant är osb mot ojämnt underlag? Går det här att fuska bort med skivorna?
Svar till:
Nu i efterhand borde jag givetvis ha skruvlimmat fast reglar längs med gamla takstolarna och skapat nya lägstanivåer, men det får bli nästa gång..R Rumpnissen skrev:Hejsan,
Min fråga är...
Svar till:
Njae jag insåg att jag borde gjort det redan när duken satt och jag började med första glesen, men pallade inte riva ner och framförallt tejpa allt en gång till. Ett riktigt tråkigt jobb att tejpa runt alla stödben o hanbjälkar.F fribygg skrev:
All gles sitter uppe nu, och det är helt okej jämnt men på vissa ställen får jag verkligen inte till det bättre.
Därav min fråga.
Jag har lite shims av diverse material under där det behövs. Snöre är en bra ide. Inte ens tänkt på det. Kollar imorgon, tåget har ju inte gått ännu. Lösullsgubbarna kommer om tre veckor!Dr Benz skrev:
Humm, okej. Tråkigt besked, men förstår. Ska se vad jag kan göra åt eländet. En sån tabbe..F fribygg skrev:
Stödbenen är låga, bara runt 80cm, så det blir mycket tak. Vem vet vad man vill fästa där nån gång i framtiden. Fick även bra pris på 11mm osb i 900-skivor så kunde inte låta bli.
Klicka här för att svara