B
En liten fråga här till forumexpertisen. Hur gör ni vid uppsättning av gipsskivor på väggar som buktar inåt i rummet, där det med vattenpass blir 6-7 mm glapp upp- och nertill? Det syns ju inte när man tittar på väggen framifrån utan det är väl mer lite krångel om man framöver skulle sätta upp snickerier, vägghängd TV-bänk etc som då kommer luta rejält eller skapa ganska fula glapp att foga.

Försöker ni jämna ut detta med någon form av horisontell kil bakom, ex 2 st masonitremsor på varandra (OSB bakom) eller bara smälla upp gipsen som det är och lösa problemet i framtiden?

Jag hade inte laborerar med kilar bakom gipsen då jag vore mer rädd för att knäcka den.

Jag hade inte brytt mig och löst ev problem som uppstått senare. Det kanske inte ens blir problem sen så oroa dig inte nu. Några mm hit eller dit skulle för min del kvitta.

B
Dr Benz Dr Benz skrev:
Jag hade inte laborerar med kilar bakom gipsen då jag vore mer rädd för att knäcka den.

Jag hade inte brytt mig och löst ev problem som uppstått senare. Det kanske inte ens blir problem sen så oroa dig inte nu. Några mm hit eller dit skulle för min del kvitta.
Kan vara klokast som du säger. Det är dock hårdgips som tål klart mer än vanlig gips. Har jämnat ut i lod med masonit kring små smygar men en hel vägg blir lite annan sak. Endast en vägg det handlar om där man kan tänka sig en framtida vägghängd TV-bänk.

Aha. Har du satt renoveringsgips ovanpå befintligt?

B
Dr Benz Dr Benz skrev:
Aha. Har du satt renoveringsgips ovanpå befintligt?
OSB + hårdgips. Så reglar och OSB buktar

Ah ok.
Men kontentan blir densamma. Du vill ha gipsen så plan som möjligt mot underlaget bakom. I detta fallet OSB. Att shimsa det för att få vägen till synes rak skulle jag vilja påstå är enormt mycket arbete för vad man får. Det kommer skapa håligheter och du kan ge dig på att den dagen du vill hänga något så är det luft bakom och du riskerar att knäcka gipsen istället.

• Gilla
bygges
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.