Byggmaterial & Byggteknik
Anonymiserad 405730: I minst en månad i bra temperatur kring 10 grader.. Efter det kan du riva formen och lämna kvar enstaka stämp på säg ca 1.5 m avstånd..
Testarn: [citat] Om du menar att du byter en 45x1xx mot två 45x95 där dina två 95:or har ett högre sammalnagt böjmotstånd än din 45x1xx? Och det är de två 45x95 som skulle sammanfogas? Så länge lasten fördelas jämnt på båda reglarna så spelar det ingen roll om de är sammanfogade, men om lasten bara ligger på den ena regeln så kommer det att spela roll. Då måste de sammanfogas för att
Testarn: 3. Låt det vara om du inte stör dig på utseendet. Plåten skyddar vindskivan och stoppar det mesta av vatten/löv etc som kommer uppifrån. Du får gå upp och kolla att det inte samlats löv som binder vatten och leder till röta i tegelläkten då och då (någon gång om året/varannat år. Visar det sig att det ofta samlas löv så kan det vara värt att åtgärda då.
Harald Blåtumme: Detta är helt omöjligt att svara på. All lättbetong är inte blåbetong gjord av alunskiffer, och inte all blåbetong är källor tll radongas. Sedan är det ju också så att en extrem massa hus i Sverige är byggd på granitgrund där det finns uran, och där det kan läcka upp radongas underifrån. Det är alltså inte enbart byggmaterial som kan vara källor till radon. Man bör
Häggens: Tänkte gjuta plint på ca 700 mm ner i marken och sedan gjuta fast 145x145 stolpe med hjälp av plintjärn. Räcker dessa plintjärn för belastningen av en grind som öppnas/stängs? https://www.byggmax.se/plintj%C3%A4rn-500mm-p238500 tänker att det kanske är bra med tre stycken järn så man omringar stolpen lite eller är det onödigt? Tycker 350 mm plintjärn känns lite kort men jag har
bluetone: Taket har tre skikt som ska hålla vätan borta. 1. ytterskiktet vilket är tegelpannor, plåt eller vad du nu har för tak 2. Underlagspappen 3. Om underlagspappen börjar läcka så ska råsponten svälla och täta I normalfallet skall 3. aldrig vara aktuellt utan det som inte 1 mot förmodan inte tar, ska 2 hantera. Jag hade nog velat att råsponten aldrig blev blöt/kom i kontakt med väta
Trallalaaa: Jag såg en video på Instagram där Isak Talenhag använder träspik, alltså spik gjord av bokträ som matas med en spikpistol: [MEDIA=instagram]C_tAyYZoxop[/MEDIA] Jag har inget projekt just nu där jag kan använda det men blev nyfiken på kostnader, hållbarhet, styrka, metoder etc och hittade ingen tråd på forumet. Någon som har erfarenhet?
fribygg: Det kommer hålla. Vill du göra det billigare fungerar säkert 20 mm råspont bra till hyllplan i garage
Tbone: Det står i beskrivningen att det använder cementbruk s30 som gjutmassa... vanlig finbetong skulle också funka men kan vara lite större fraktioner i...
Fotografen: ...limma dit remsan och spackla så är det klart sen...
BirgitS: Här kan du läsa om hur takstolar fungerar och hur man kan växla av en takstol: https://www.byggahus.se/sa-fungerar-en-takstol Om snedtak: https://www.byggahus.se/snedtak-mojligheter-och-begransningar Oftast är samtliga väggar som är med på sektionsritningen bärande. Dessutom finns det nödvändiga stabiliserande väggar.
Isbr: [citat] KMP mysinge. Denna modell ser lite annorlunda ut nuförtiden dock.
plan-g: [citat] Är du nöjd med Thermomur? Nackdelar?
fb35523: In your own home, no inspection is needed if you do the job yourself, or with help from friends and family. It becomes mandatory ony when someone does it as a worker/employee. The title cold be asbestinspektör but people in that line of buiness often work with more generic building inspections, so their title is probably not that. Check with Ocab and Anticimex, they are two main actors.
Anderss60: [citat] Ok det var tydligt:-). Varför inte? Bättre att måla om trappan med någon halkskyddsfärg? Är dock orolig för att få en knottrig yta (fult). Några tankar om det?
neo11: Ta bort allt som är löst/bom. Spola bort damm med vattenslang. Grunda o putsa ut det med cementbruk A i omgångar. Grundningsbruk KC har man på fasad, inte på sockel. Ingen armering/nät behövs.
Davidbagare: https://woody.se/hus-bygg/traprodukter/ytterpanel/profilerade-ytterpanelbrador/grundmalat/22x95-enkelfasspont-grundmalad-60-m-gran-g4-2/22x95-enkelfasspont-grundmalad-60-m-gran-g4-2-42m
Fred Perry: [citat] Jag är mycket nöjd. Bra lösning på många sätt. Jag satte OSB + gips.
kasslern: Hunden tuggade lite på väggen och min spontana tanke är att spackla men är helt okunnig inom detta. Men lär man sätta ett hörnskydd för att få det jämnt och snyggt om/när man spacklar hörnen? Är jag helt ute och cyklar eller är jag inne på rätt spår? [bild] [bild]
Pär Nordqvist: [citat] Tack för svaret! Jaa, jag vet inte hur det blir. Måste hit med en snickare i vilket fall som helst. Det är väldigt högt i tak, 2,88 m. Tretexskivorna verkar vara av den storleken, finns inga skarvar. Men numera finns väl inte så höga skivor, oavsett material, tror att 2,30 är max, då takhöjden inte är tillnärmelsevis så stor i dag. Sen är det en träpanel som är 49 cm hög
Anonymiserad 405730: [citat] Nej det är ingett problem bara du skrotar all lös puts och förvattnar väggen innan påslag.. Sedan ska den eftervattnas med så det inte spricker i onödan.. En lågtrycksspruta är att föredra till för och eftervattningen.. Följande bruk är bra märken, Weber, Finja och Combimix något av dessa skulle jag köpt😊
Luugen: [citat] Vilket tak satte du som klarar så låg lutning?
Rugar_mades: Hej alla kunniga! Vi vaknade en dag men det hålet i trappsteget. Man kan komma under trappan genom en lucka så jag hade tänkt lägga en bredda under och fylla med betong. Skulle detta funka eller missar jag något? Tack på förhand!
jalmars: Finns väl inga rätt och fel här egentligen så länge man uppnår de krav som finns avseende isoleringsförmåga (U-värde) och konstruktion (marktryck, laster från ovanliggande konstruktion etc). Valde själv lättklinker + isodrän under mark och isolerblock (lättklinker med cellplastkärna) ovan mark vilket är en ganska vanlig konstruktion skulle jag säga. Fördelen med thermomur är
Ali83: [citat] Det blev bra. Gjöt fast stolparna direkt i marken. Satt upp muren med tryckreglar. På insidan la jag marplattor och Markduk så virket inte kommer i kontakt med jord.