5 925 läst ·
29 svar
6k läst
29 svar
Är det normalt med visst läckage in i tack/råspont då underpapp lagts
Det här skriker ut BYGGFUSK i min värld.C Charlie01 skrev:
1. Ett underlagstak ska vara helt tätt. (Annars kan man ju lika gärna strunta i det.)
2. Att de inte ser ngn risk för mögel om man isolerar och plastar igen ett blött tak med läckande underlagspapp talar sitt eget mkt tydliga språk. BYGGFUSK. 100% garanterat mögel och sannolikt även röta. Exakt samma princip som enstegstätad fasad.
3. Vidare skjuter de sig själva i foten när de först hävdar att vattnet beror på kondens, för att i nästa andetag hävda att ev sprickor inte gör ngt eftersom det ska på ytpapp. Antingen beror vattnet på kondens, eller på ett otätt underlagstak.
Byggarna vet självklart att detta är oacceptabelt, men saknar uppenbarligen både yrkesstolthet och heder.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 427 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 427 inlägg
Liten rättning på ett annars vettigt inläggOldboy skrev:
Detta ovan är inte korrekt gällande ytpapp. Det går såklart att lägga underlagspapp som är tätt i samma svåra förutsättningar som man använder ytpapp på men det kostar mycket mer än det smakar i dom allra flesta fall (krävs i princip svetsad underlagspapp) men det är ändå fördelaktigt att använda någon sorts underlagspapp trots att det inte blir 100% tätt.
Det får såklart ändå inte läcka under bygget men det löser man oftast rimligare med presseningar eller bara att ytpappen monteras direkt efter.
Varför har man en underlagspapp som inte är tät? Verkar heeelt ologiskt för mig.Rickard. skrev:
Liten rättning på ett annars vettigt inlägg
Detta ovan är inte korrekt gällande ytpapp. Det går såklart att lägga underlagspapp som är tätt i samma svåra förutsättningar som man använder ytpapp på men det kostar mycket mer än det smakar i dom allra flesta fall (krävs i princip svetsad underlagspapp) men det är ändå fördelaktigt att använda någon sorts underlagspapp trots att det inte blir 100% tätt.
Det får såklart ändå inte läcka under bygget men det löser man oftast rimligare med presseningar eller bara att ytpappen monteras direkt efter.
Det ska sägas att det är inte alltid enkelt o bräda tak och få det tätt, man har väder och vind emot sig samt är det kallt så fungerar inte klisterkanten så värst bra…Dr Benz skrev:
Lite läckage får man räkna med när det är under byggets gång, men dessa läckage ska åtgärdas så fort man upptäcker dessa..
Finns inga företag som bygger 💯% täta tak med underlagspappen/duken, man kan lyckas om vädret är gynnsamt och inga spik hamnar snett osv.
Det viktiga är tätning så fort man upptäcker läckage och låta råsponten torka med självdrag…
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 427 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 427 inlägg
Några exempel direkt ur huvudet utöver att det såklart ökar säkerheten under byggtiden.Dr Benz skrev:
1. Det ger ett bättre underlag att montera ytpappen på än bara på råsponten vilket faktiskt är tillåtet.
2. Brandskydd då ytpapp oftast svetsas med gasolbrännare. (Olika viktigt beroende på konstruktion)
3. Även fast det inte är 100% tätt så ger det rejält ökad säkerhet jämfört med utan underlag då små läckor (som ändå är det vanligaste)troligtvis inte tränger igenom och i bästa fall kan man upptäcka dom och laga ytpappen innan skada.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 427 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 427 inlägg
Enligt vem då?Rejäl skrev:
Jag tycker det är en fullt rimlig riktlinje att följa men det är inte vad jag vet en utskriven regel som man måste följa men jag kanske har fel.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 427 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 427 inlägg
Men du får alldrig ha öppen låga mot brännbart, ingen hantverkare får göra detta..Rickard. skrev:
Det finns ingen lag som förbjuder dig som privatperson att göra det men jag tror att alla försäkringsbolag kommer att neka dig ersättning för det, är ganska hål i huvudet att elda på råspont…
Lägger med en chattförfrågan till BMI Sverige om det..
https://experthjalp.bmisverige.se/org/bmisverige/d/papp-direkt-pa-raspont/
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 427 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 427 inlägg
Enligt heta arbeten får man aldrig använda öppen låga för tätskiktsvetsning.....Rejäl skrev:Men du får alldrig ha öppen låga mot brännbart, ingen hantverkare får göra detta..
Det finns ingen lag som förbjuder dig som privatperson att göra det men jag tror att alla försäkringsbolag kommer att neka dig ersättning för det, är ganska hål i huvudet att elda på råspont…
Lägger med en chattförfrågan till BMI Sverige om det..
[länk]
EM gasolbrännare med innesluten låga är ändå en gasolbrännare.
Du får göra som du vill men har aldrig hört, sett att man gör det och alla takföretag kräver underlagspapp..Rickard. skrev:
Vill du göra något hemma kör på men det är ingett som görs av yrkesfolk…
Taket har tre skikt som ska hålla vätan borta.
1. ytterskiktet vilket är tegelpannor, plåt eller vad du nu har för tak
2. Underlagspappen
3. Om underlagspappen börjar läcka så ska råsponten svälla och täta
I normalfallet skall 3. aldrig vara aktuellt utan det som inte 1 mot förmodan inte tar, ska 2 hantera.
Jag hade nog velat att råsponten aldrig blev blöt/kom i kontakt med väta överhuvudtaget. Som någon skrev. Pressenning över råsponten om man inte hunnit lägga underlagspappen ännu. När den är på kan man lugnt vänta (tror det brukar vara 6 månader enligt papptillverkaren) innan man bör lägga lager 1.
1. ytterskiktet vilket är tegelpannor, plåt eller vad du nu har för tak
2. Underlagspappen
3. Om underlagspappen börjar läcka så ska råsponten svälla och täta
I normalfallet skall 3. aldrig vara aktuellt utan det som inte 1 mot förmodan inte tar, ska 2 hantera.
Jag hade nog velat att råsponten aldrig blev blöt/kom i kontakt med väta överhuvudtaget. Som någon skrev. Pressenning över råsponten om man inte hunnit lägga underlagspappen ännu. När den är på kan man lugnt vänta (tror det brukar vara 6 månader enligt papptillverkaren) innan man bör lägga lager 1.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden