Byggahus.se
Hej!

Skulle tacksamt vilja ta emot bilder/råd på hur ni har anslutit ert uterumstak i vinkel så att det blir så snyggt som möjligt.

Kommer själv fästa inre bärlina i takfoten för att få till en vettig taklutning. Och att jag tycker det blir snyggast.
Men så de mindre takutsprånget som jag får brottas med. Se bild med blå pil.

Hur hade ni gjort i anslutningen av det?
 
  • Nyjuten betongplatta framför rödmålat hus med fönster speglande interiör. Verktyg syns till vänster; arbete nyligen slutfört.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygger du i lösvirke eller är det ett färdigt kit? Vilken typ av tak blir det?
 
Centano Centano skrev:
Bygger du i lösvirke eller är det ett färdigt kit? Vilken typ av tak blir det?
Blir ett färdigt willab med kanalplast-tak.
Tänker mig själv att limträbalken överkant till takstolarna mer eller mindre kommer följa takfoten. Så det smidigaste är kanske att få anslutningen plåtat snyggt av en riktig plåtis?
 
Är det något åt det här hållet? Bortsett från det skurna hörnet.
Uterum med glaspartier, träterrass, krukväxt, anslutet till grått hus, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Centano Centano skrev:
Är det något åt det här hållet? Bortsett från det skurna hörnet.
[bild]
Exakt! Finns det fler bilder du kan visa på den? Både inifrån och utifrån
 
Hittar tyvärr inga fler bilder från andra vinklar. Hittade denna, där dom satt en plåt. Gissar att plåten sticks in under fotplåten. En vit plåt för din del borde bli snyggast. Det jag funderar på är glipan som blir i framkant, inringad. Där vill man ju få till en lösning som inte tillåter regn, snö och fåglar att ta sig in.
Uteplats med skjutdörrar, trädäck, röd cirkel markerar en detalj på taket.
 
Hej,
Du skrev i min andra tråd men jag svarar här. 😉

Så här löste vi det, skall se om jag kan få till lite andra bilder när jag kommer hem.
Enkelt beskrivet så lät jag uterumstommen gå in under takfoten, därefter tog jag bor panelen på takfoten och satte limträbalkar som jag fäste i kortändarna på takstolarna. Ena limträbalken fäste jag takbalkarna i uterummet på och den andra blir då avslut mot huset. Satte plåt i övergången mellan limträbalk och uterumstak. Inga större problem efter 6 år nu, enda skulle väl vara att det kommer in lite bös från taket emellanåt. Vi bor i björkskog och tror det är frömjöl som blåser in under takpappen och ner i takfoten, tillslut letar det väl sig ner i uterummet. Slänger med lite bilder jag hade i mobilen och försökte illustrera i paint. Ett vitt hus med veranda, glasveranda, trätrall, pallkrage, grönt gräs och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
t. Uteplats med glastak, träbord, grönt tyg, stolar och litet barn i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av ett hus med skjutdörr, vita väggar och tegeltak. Utomhusmöbler syns genom glaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enkel linjeteckning av en skateboardramp med en skateboard i rampens övre del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förenklad ritning av en fysikalisk hävstångsmodell med en punkt som stöd och en kraft applicerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Vit uteplats med glasväggar och tak, möbler, gräsmatta, trädäck, husets yttervägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
K Kvackatore skrev:
Hej,
Du skrev i min andra tråd men jag svarar här. 😉

Så här löste vi det, skall se om jag kan få till lite andra bilder när jag kommer hem.
Enkelt beskrivet så lät jag uterumstommen gå in under takfoten, därefter tog jag bor panelen på takfoten och satte limträbalkar som jag fäste i kortändarna på takstolarna. Ena limträbalken fäste jag takbalkarna i uterummet på och den andra blir då avslut mot huset. Satte plåt i övergången mellan limträbalk och uterumstak. Inga större problem efter 6 år nu, enda skulle väl vara att det kommer in lite bös från taket emellanåt. Vi bor i björkskog och tror det är frömjöl som blåser in under takpappen och ner i takfoten, tillslut letar det väl sig ner i uterummet. Slänger med lite bilder jag hade i mobilen och försökte illustrera i paint. [bild]t.[bild][bild][bild][bild]
Många tack! Jag tror det jag ska bygga nästan är helt identiskt med ditt.
Det ser ut som att du byggt upp trallen för att få golvnivån i uterummet som detsamma som inne i huset? Så har jag gjort också fast med en betongplatta.

Hur löste du upptagningen/tätningen i taklutningen du har på kanalplasten?
Var det genom att ha en tillräckligt hög limträbalk för att fånga höjdskillnaden från början till slut?
Jag kommer bygga med ca 4 graders takvinkel och djupet på mitt uterum är ca 5,5m, så det skulle i så fall behöva vara en balk som 400-450mm hög vilket blir tufft.
Hur ser det ut från insidan?
 
L leachim skrev:
Många tack! Jag tror det jag ska bygga nästan är helt identiskt med ditt.
Det ser ut som att du byggt upp trallen för att få golvnivån i uterummet som detsamma som inne i huset? Så har jag gjort också fast med en betongplatta.

Hur löste du upptagningen/tätningen i taklutningen du har på kanalplasten?
Var det genom att ha en tillräckligt hög limträbalk för att fånga höjdskillnaden från början till slut?
Jag kommer bygga med ca 4 graders takvinkel och djupet på mitt uterum är ca 5,5m, så det skulle i så fall behöva vara en balk som 400-450mm hög vilket blir tufft.
Hur ser det ut från insidan?
Jag köpte en stomme från willabgarden som var för 1 vägg, fick då en balk över jag använde till det ändamålet. Uterummet är 5,7 x 4,1m. Vad kommer du har för takhöjd på långsidan med 5,5 meter bredd?

Bilder inifrån och på utförande kommer!

3D-modell av en konstruktion med måttangivelser, genomskärning och lutande tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Kvackatore skrev:
Jag köpte en stomme från willabgarden som var för 1 vägg, fick då en balk över jag använde till det ändamålet. Uterummet är 5,7 x 4,1m. Vad kommer du har för takhöjd på långsidan med 5,5 meter bredd?

Bilder inifrån och på utförande kommer!

[bild]
Bredden jag skrev var egentligen menat som djupet och den blir 5046mm (inte 5,5). Antar du menar långsidan i framkant? Det blir ungefär detsamma som ditt. Glaspartier 2000mm + bärlina.

3D-ritning av inbyggd förvaringslösning eller skåp med luckor under snedtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L leachim skrev:
Många tack! Jag tror det jag ska bygga nästan är helt identiskt med ditt.
Det ser ut som att du byggt upp trallen för att få golvnivån i uterummet som detsamma som inne i huset? Så har jag gjort också fast med en betongplatta.

Hur löste du upptagningen/tätningen i taklutningen du har på kanalplasten?
Var det genom att ha en tillräckligt hög limträbalk för att fånga höjdskillnaden från början till slut?
Jag kommer bygga med ca 4 graders takvinkel och djupet på mitt uterum är ca 5,5m, så det skulle i så fall behöva vara en balk som 400-450mm hög vilket blir tufft.
Hur ser det ut från insidan?
Här kommer då lite bilder. Att tänka på är att det kan bli drag från takfoten, så glöm inte täta där om du inte vill ha det så.
Ursäkta det är så skitet, håller på och rengör taket.
Glasveranda med vita möbler och reflektioner, grönska utanför, ljusslinga, träbjälkar i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit husfasad med stuprör, fönster, träterrass och pallkragar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utomhustak med vädringslucka, lyktor hängandes på kedjor, fönster, räcke, grönska utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hustak med ränna, smutsig fasad, fönster, utomhus, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild på takrännor och takpannor på ett hus med synlig tätning och lite skräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hustakets hörn, smutsigt, mögel, behöver rengöring, vita plåtar, hängränna, nedsmutsad fasad, underhåll behövs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.