Byggmaterial & Byggteknik
Ludde Jakobsson: [citat] Jag har gjort det :) och jag fick städa efter mig själv också.
Dilato: Det går att sätta ben på allt...och då försvinner alla dina problem med vikt och vägg kvalitet
Jonatan79: [citat] Ok, I see. I’m guessing that the vent in the wall are inactive.
MortenD: Hej igen, tak som altid for dem som vil løse en fråga. Jeg skal bygge forråd i anslutning til stugan. Jeg har bestilt et forråd fra baseco. Der kommer at være hydrofor og vattenfilter i forrådet. Derfor skal jeg føre rør ind gennem forrådets gulv. Finns der ligesom nogle vvs-plastringe eller annat, jeg skal søke efter i den rette diameter. Hur ville ni bedste løse sådan en opgave? Jeg
Svent: Huset från 1968 har en gjuten trapp till entrén med sten som dekor i ytskiktet. Skador har uppkommit vid armeringen med åren. Hoppas bilderna förklarar. Hur ska jag gå till väga för att snygga till den?
jekel1: [citat] Tack för svaret! Ja, jag tror du har rätt. Trappen är förankrad i vägg 3, det har du helt rätt i! Jag ser att jag skrev fel i den ursprungliga posten. Den väggen är inte aktuell att riva, utan vill mer visa på att den var i tjockare betong och ritas annorlunda på ritningen. Den onumrerade röda var den jag pratade om som att potentiellt riva. Taket på bägge sidorna om 1+2 är
Intet: [citat] Ja. Det funkar ju det, också. Det är ju inget tryck. Eller någon kork, kapsyl, lock, propp. Ja. Bara fantasin sätter gränser.
hanson#16: Än så länge ingen fibercementskiva. Projektet har gått lite i stå. Har börjat med att sätta upp polycarbonat skivor under för att avleda vattnet. Det finns fortfarande möjlighet att köra fibercement under men det blir nog ngn slags panel med springor för att det ska lufta lite.
Demmpa: Läs av aktuella vinkeln med en smygvinkel, tex https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/matinstrument/matverktyg/vinkelmatare/smygvinkel-012226/
fribygg: [citat] Inga problem med tretumsvirke i vägg, du skulle till och med kunna öka regel avståndet till 120cm om du har panel eller skivmtrl på båda sidor.
Hemmasnickarn85: Hej! Jag håller på med en tillbyggnad hemma och ska beställa en HEA balk som växlar av ytterväggen mot tillbyggnaden. Balken kommer bära takstolarna från befintliga huset (enplanshus med källare) och ena sidan av nocken från tillbyggnaden som ska ha ryggåstak (öppet till nock), se urklipp från min sketchupritning. Det har varit svårt få tag i en konstruktör för det här lilla, så
GuggeGrön: [citat] 🙄 Oops, som sagt lite stressad.... Tack för hjälpen!
Herrurlundur: Lite udda och kanske svår fråga men: Ser ut att stå "24", så antar att det är c24 klass men resten kan jag inte tyda. Bättre bild går heller inte dessvärre. Virket kan teoretiskt vara från 60-70 tal men mer sannolikt runt millennieskiftet. Tryckimpregnerat? Nån som antingen har toppen syn eller har sett denna variant på märkning förr? Lyckades riva mig lätt på detta rivjärn-style
JF.: Hej! I ett varmförråd som kommer hålla +15grader, sadeltak och 215mm isolering. Ska jag välja plast eller difföppen ångspärr?
Plura: [citat] Ja min ursprungsfråga var ju vilken läggning som var snyggast. Inte minst antal kapningar eller om jag måste ha en grundmur under 😉. Men det är flera veckor kvar tills murningen börjar så om fler förslag på ännu snyggare hörn finns tar jag gärna emot dem!!
Testarn: Det är normalt fukt från insidan som man vill stoppa från att krypa igenom isoleringen och träffa kondenseringspunkten (när luften blir så kall att fukt kondenserar) vilket skapar mögelproblem. Man kan även använda en sk ångbroms som inte stoppar fukt helt utan mest stoppar vinddrag. Den brukar användas i samband med cellulosaisolering eller andra "naturliga" isoleringsmaterial
Plate9211: Ett alternativ är att sätta en plåt med lutning? I det fallet hade det bästa vart att fräsa in 10mm i fasaden och skjuta in plåten. Är fasaden helt slät kanske det funkar att plugga och täta ovanpå
okaenrique: [citat] Tack för återkoppling , Ljudet från anslaget i stegen på golvet , jag testat på en sovrum med KÄHRS Vinylgolv 6 mm med Ljud dämpning ΔLw = 20 dB (intergrerad IXPE dämpning) men det hjälper inte .
fribygg: [citat] Minst 300mm frigolit under plattan är den vanliga rekommendationen, prata med din golvvärmeleverantör om vad som är lämpligt i ditt fall med träbjälklag.
Mr K: Hej Tittar på att renovera en gjuten trapp, men framförallt anslutande gjuten veranda på ett hus från 20-talet. Det har uppstått sprickor på/i delar av de vertikala ytorna och jag har nu knackat bort en del löst mtrl för att få mig en bättre bild av omfattning. Jag funderar på vad jag skall använda mig av för mtrl och kopplad teknik för att laga dessa sprickor/håligheter. Att få
Skitväder: [citat] Hur gick det sen, var det omrörningen som gjorde det?
torbjornhedstrom: Försäkringsbolaget är inblandat i Källaren Ocan Pumpade ur Vattnet tog ungefär 3 Timmar så var Det 4 Centimeter Så det verkar Stiga Anticimex ska kolla åt Veckan
jalmars: [citat] Jo, jag förstår att den ska vara förhållandevis tät och förutsatt att man har en fungerande dränering och korrekt monterat tätningsmembran på utsidan ska det mycket till som du skriver. Men då har ju inte heller den ventilerade luftspalten någon funktion. Men installationsskikt däremot är förstås trevligt.
Anonymiserad 405730: [citat] Ja tvättar alltid två gånger efter fogning 👍
Janus82: Jag skulle sätta det innanför muren. Även om du bygger ett plank med springor så kommer det att bli ett enormt vindfång så vid första bästa höststorm kommer planket att välta och ta med sig en stackars stenarna i fallet. Gjut djupa plintar att fästa planket i så kommer det stå rakt och stadigt så länge du önskar.
O: Det är fördelaktigt att torka på vintern när luftfuktigheten är lägre. Och ju längre tid virket ligger ju mer torkar det. Så det är väl bara att gratulera till en snabb leverans!
Coolman: AMA 11 funkar lika bra? Gratis... https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://wwl.lv/wp-content/uploads/2017/12/AMA-HUS.pdf&ved=2ahUKEwiVydbQ7ruIAxWnIBAIHXByCgUQFnoECC0QAQ&usg=AOvVaw1qCZ25PquezvlP2K2kSb6B