Ö
Österlenskan: [citat] Antagligen finns det inte så mycket till salu om det ligger på rätt" sida. För det var väl i Mölndal?
43 svar · 15,9k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Men jag kan förstå Boverkets tolkning till del utifrån det rent juridiska perspektivet. En åtgärd är ju i grund och botten något som sker i den riktiga världen och det är denna åtgärd som är bygglovsbefriad. Att juridiskt bara klassa om en byggnad till en attefallsbyggnad är ju ingen åtgärd i den riktiga världen, det är etikettering. Att ta en en byggnad i bruk som
5 svar · 2,5k läst
A
Andreas1 Hantverkare: Tack allihop, ska kika in! Återkommer ikväll, kommer att ha fler frågor:)
4 svar · 1,7k läst
M
Majken Ulriksson: [citat] Det är för utstakning av ett attefallshus.
3 svar · 824 läst
A
AstaEkis: Vi har byggt ett garage och nu har grannarna klagat till stadsbyggnadskontoret på att det är för högt. Så vi måste göra en mätning av nockhöjden (markens medelnivå runt huset upp till nocken). Finns det någon som har tips på en mätkonsult i Göteborgsområdet som gör sådana mätningar? Firman som gjorde lägesinmätningen gör inte höjdmätnigar.
0 svar · 680 läst
F
Fj Karlsson: [citat] Tack, det ska jag göra. Hon bör ju kunna fråga någon äldre eller snabbare än mig hitta i regelverket. [citat] Tack vad ni
12 svar · 1,6k läst
Bart
Bart: Det är inte Svensk standard på möblerna som efterfrågas. Det är planlösning enligt Svensk standard med möbler inritade som efterfrågas. Dålig formulering av handläggaren? https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/boverkets-byggregler/bostadsutformning/utformningsstandard/ "Svenska standarder antas av nationella standardiseringsorgan. SS 91 42 21:2006
10 svar · 1,9k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Nja... det kan vara så att bygglov krävs. Staket kräver inte bygglov men plank gör det. Och då hamnar vi direkt i gränsdragningsfrågan vad är ett staket och vad är ett plank? Det är inte helt enkelt PBL-juridiskt. I och med att ni planerar en 180 cm hög konstruktion så ringer larmklockorna att det i PBLs mening kan vara ett plank som ni planerar. Då är huvudregeln att
1 svar · 1,8k läst
useless
useless: Och för att vara tydlig... Brandskyddsreglerna förbjuder inte byggnader nära varandra, men beroende på avståndet måste man vidta vissa åtgärder.
4 svar · 1,5k läst
H
hempularen: Läs detaljplanen för området (finns ofta att ladda ned hos kommunen, annars brukar man kunna få den per mail om du ringer dit). Det är tänkbart att ditt hus räknas som för högt om det friläggs runt hela huset. Om det inte bryter mot det. planen så borde det inte vara några problem, du kommer att behöva bygglov, men så länge det är Ok enl. planen så skall det vara lätt att få.
2 svar · 1,1k läst
H
hempularen: [citat] Det styrs av vad som står i detaljplanen för området. Finns oftast för nedladdning från kommunen. Det som strår där brukar gälla max lägenheter per fastighet. Spelar alltså ingen roll om det är i ett garage. Och taxeringskoden spelar inte heller in. Läs detaljplanen! Sedan finns det inom attefallsreglerna möjlighet att inreda en ytterligare bostad, i strid med detaljplanen,
5 svar · 3,9k läst
namnbyte
namnbyte: [citat] Hittade hit av annan anledning än tråden i sig, vill bara poängtera vilket jäkla bra inlägg! Redde ut och svarade på de frågor vi hade inför byggen vi vill göra. Guld, tack!
21 svar · 5,9k läst
P
pakten: Mitt ärende: https://www.byggahus.se/forum/threads/laaanga-handlaeggningstider-foer-bygglov-i-stockholm-anmael-till-jo.408815/#post-4654807 JO:s bedömning: Av utredningen framgår att nnnnnnnnnn:s bygganmälan registrerades hos nämnden den 13 april 2021 och att han, efter föreläggande från nämnden, inkom med ytterligare handlingar i ärendet den 20 april 202l. Nämnden begärde sedan inte
20 svar · 9,6k läst
A
adalin: [citat] Jag undrar samma, nån som har ett exempel på ett markutlåtande?
1 svar · 3,1k läst
K
Kapten_Haddock: Inte denna kommunen. Aldrig fått ett perfekt svar, och oftast får man inget alls. Men jag förstår att det borde vara så.. [citat]
3 svar · 2,2k läst
·
H
hempularen: De måste väl ge rabatt på avgiften har jag för mig, ifall det försenas.
5 svar · 1,6k läst
H
Hammarfall: Jag har inte koll på reglerna och inte tid den timme handläggaren har telefontid ett par gånger i veckan. Är det max 15 m2 som gäller för bygglovfri altantak eller totalt 15m2 för alla tak på gården? Hur kommer attefallsreglerna in i bilden?
2 svar · 1,6k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] 11 kap 20 §, tredje stycket PBL (sånt måste jag söka i lagtexten, jag är bara en glad amatör med en konstig hobby...): [bild]
10 svar · 1,7k läst
·
V
Viktorbyggahus: [citat] De allra flesra tomterna går att bygga på. Vissa behöver sprängning, andra pålning. Vissa dränering, andra lättrcksavfall. Vissa är plana, andra tomter är terränga. Mer eller mindre allt går. Visst blir det dyrare än om du har en plan tomt med berg 2m under markytan, men fö har det. Det dyraste är om du behöver spränga mycket, schakta bort lera, eller påla djupt (tänk
14 svar · 2,8k läst
Rebeckaf
Rebeckaf: Vi har ett stort förråd i tomtgräns som sitter ihop med grannens halva av förrådet (som förstås är på grannens sida av tomtgränsen). Förrådet har sadeltak, och nocken går längs tomtgränsen. Rakt under nocken delas förrådet av en längsgående vägg som går hela förrådets längd. Det verkar inte ha takstolar. Nu skulle vi vilja "renovera" vår sida (eller egentligen göra det
0 svar · 959 läst
·
Q
qassim: Hej! Det är en lokal i ett industriområde enligt gällande detaljplan. Föreningen som har hyrt lokan har tidsbegränsad bygglov för ändrad användning. Men tanken att ansöka om ändring i detaljplan för just den fastigheten. Hur sannolik blir det beviljad även om det tar några år? En besöksanläggning hör hemma i ett industriområde? Med vänliga hälsningar Qassim Awad
0 svar · 736 läst
E
Elvis1970: Stort tack för ett gediget svar, Stort QUOTE="Noell, post: 5237378, member: 133035"]Okej! Utifrån vad du beskriver så är det väldigt tydligt att syftet med den gamla planen från 1970 var att möjliggöra byggrätt för permanentbostadshus på en annan plats på fastigheten och att den gamla sommarstugan inte skulle finnas kvar. Varför kan man ju bara spekulera i utan att ha sett planen,
13 svar · 2,5k läst
Larsa
Larsa: Är ju inte omöjligt att bygga på prickad mark, två av mina grannar har gjort det. Liknande situation som din, inte för nära vägen. Halva mitt hus ligger på prickad mark, men fick bygga ut på andra sidan, inga problem… Så handlar nog om kommun och handläggare, så du måste nog söka bygglov för att veta.
4 svar · 4,1k läst
T
ToRy: För sakens skull får jag väl lägga in ett par bilder här också då då. Till slut... :rofl: Rött hus = grannen. Gult hus = mitt. Staket står i tomtgräns. Mer info finns i nya tråden, se länk i inlägget ovan. [bild] [bild]
49 svar · 24,3k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Låter som en handläggare som ser lite dåligt, missar linjernas utformning och tänker högt om vad den yttersta konsekvensen skulle kunna bli. Men tyvärr, vi har tolkningsbaserad läsning av planer och det är väl uppenbart här vad planförfattaren tänkte sig.
8 svar · 1,8k läst
·
H
hempularen: Normalt sett så får man göra rättelse, och slippa sanktionsavgift.
12 svar · 2,1k läst
B
Byggda: [citat] Tack skall du ha! Ja jag misstänkte det !
3 svar · 2,0k läst
R
Random1234: [citat] Jo, så den lämpligaste vägen är nog som ni säger att söka marklov, ska se vad kommunen hittar på för kreativa anledningar till att neka det..
22 svar · 11,0k läst
·
Unikt namn
Unikt namn: Såhär skriver Boverket. [citat] Så det är inte givet att 0,5m är ok, men det kan vara det. Men 0,5 + 0,5 = 1 meter, så någon behöver ju göra bedömningen om den nya marknivån är en avsevärd förändring jämfört med den befintliga.
10 svar · 4,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.