Hej alla
Jag håller på renovera min källare och tanken att hyra ut den, det är tvåbostadshus med två separata lägenheter. källaren har två ingångar takhöjden 2100. Kan man inreda den till bostad och hyra ut den som lokal?
 
Det snabba och tråkiga svaret är. Nej.
 
J Jahaa123 skrev:
Det snabba och tråkiga svaret är. Nej.
Varför kan man inte?
 
A Alawiiiii skrev:
Varför kan man inte?
Jag har två idéer ens bostad om det inte går så tänkte jag hyra ut den som lokal för kanske företag inom e handel eller hobby hobbyverksamhet
 
Claes Sörmland
A Alawiiiii skrev:
Jag har två idéer ens bostad om det inte går så tänkte jag hyra ut den som lokal för kanske företag inom e handel eller hobby hobbyverksamhet
Det går nog bättre. Du behöver ett bygglov om ändrad användning. Ventilationen är oftast den dyraste delen för en sån lokal. Takhöjden kommer att begränsa möjligheterna i lokalen. Men typ förrådslokal går ju bra.
 
  • Gilla
LaszloToth
  • Laddar…
A Alawiiiii skrev:
Varför kan man inte?
Hej!

Flera problem som uppstår i en källare.

1. Rumshöjden ska vara minst 2300-2400 mm för bostad, för kontorslokaler är kravet ännu högre.
2. Dagsljuset, källare har ofta små små fönster.
3. Ventilation och brandskydd är andra saker som ofta påverkas. T.ex. så ska trapphuset, om det används som en egen utrymningsväg, vara brandklassad och avskiljd från resterande huset.

Många får denna idé, antingen så hyr du ut det utan några papper, svart. Eller så får du bygga om källaren rejält, gräva ut, förstora fönster osv.
 
Hur stor är risken att man bli påkommen? Min plan är att möblera den sen hyra ut den som lokal
 
Claes Sörmland
A Alawiiiii skrev:
Hur stor är risken att man bli påkommen? Min plan är att möblera den sen hyra ut den som lokal
Risken är väl att din hyresgäst eller grannskapet gör en anmälan till kommunens byggnadsnämnd. Det är ungefär det.

Att ta en bostad i bruk som lokal utan bygglov preskriberas aldrig så för all framtid riskerar du att byggnadsnämnden ställer ut ett föreläggande på dig att rätta.
 
  • Gilla
LaszloToth
  • Laddar…
Tillgänglighet har du också.
 
  • Gilla
LaszloToth
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Risken är väl att din hyresgäst eller grannskapet gör en anmälan till kommunens byggnadsnämnd. Det är ungefär det.

Att ta en bostad i bruk som lokal utan bygglov preskriberas aldrig så för all framtid riskerar du att byggnadsnämnden ställer ut ett föreläggande på dig att rätta.
Har du paragrafen som styr vilka ärenden som preskriberas och inte? Tack på förhand!
 
Claes Sörmland
LaszloToth LaszloToth skrev:
Har du paragrafen som styr vilka ärenden som preskriberas och inte? Tack på förhand!

11 kap 20 §, tredje stycket PBL (sånt måste jag söka i lagtexten, jag är bara en glad amatör med en konstig hobby...):

Svensk text från lag om rättelseföreläggande vid byggnadsöverträdelser och tioårsgräns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nickesågen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.