2 075 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Skärmtak under taksprång/takfot
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Nej takfot får sticka ut 30 - 50 cm utan att räknas in i byggytan. Alltså inte en del av byggnaden. Så din bygglovsfria yta räknas från väggen.
Sedan vet jag att en del har hävdat att man kan ha 15 kvm stomme till skärmtaket, med 30 - 50 cm utsickande takfot på skärmtaket. Det är ett intresant men tveksamt resonemang. Osäker på om det har prövats i rätten.
Sedan vet jag att en del har hävdat att man kan ha 15 kvm stomme till skärmtaket, med 30 - 50 cm utsickande takfot på skärmtaket. Det är ett intresant men tveksamt resonemang. Osäker på om det har prövats i rätten.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Osäker på om jag förstår frågan. Ytan räknas som den projicerade ytan på marken. Det blir inte större yta om du har större vinkel.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det som talar för att man skulle kunna resomera så, är att på ex. en friggebod får man ju ha takutstick på samma sätt som på en huvudbyggnad, som går utöver den tillåtna ytan.H hempularen skrev:
Ytan på marken kan ju vara en 100m2 trall och sedan vill jag bygga ett tak med måtten 5x3 meter.
har jag ett helt platt tak så blir ju ytan på marken 5x3 m
har jag en vinkel på taket som är säg 45 grader så blir ju ytan på marken mindre än 5x3 m
har jag ett helt platt tak så blir ju ytan på marken 5x3 m
har jag en vinkel på taket som är säg 45 grader så blir ju ytan på marken mindre än 5x3 m
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Normalt sett så får man göra rättelse, och slippa sanktionsavgift.
Klicka här för att svara
