H
hempularen: För en del år sedan byggde vi på en våning på en del av huset. Handläggaren fick det till att vi hade lite överyta (räknade felaktig in en balkong som ligger på drygt 4m höjd. Vi har tomterna lite förskjutna mot raden på andra sidan kvarteret. Så i den diagonal som vårt bygge kom närmast, där har vi ingen gemensam gräns med diagonalgrannen, det fattas ca 10 cm, de fick inte vara
14 svar · 4,8k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Läs denna MÖD-dom så ser du hur rätten resonerar kring detta 6 § lagen om allmänna vattentjänster, den lagreglering som ställer krav på kommunen att inrätta verksamhetsområde för VA: https://lagen.nu/dom/mod/2010:28
1 svar · 2,1k läst
N
nissenilson: [citat] tack, precis där landar jag också!
13 svar · 2,9k läst
LaszloToth
LaszloToth: [citat] Olika säkerhetsklasser osv behov av förstärkningar av befintliga konstruktionen för att kunna använda det som bostad.
7 svar · 3,1k läst
L
Lagerviskan: [citat] Du har nog helt rätt, jag läste helt fel. Då är det troligen att betrakta som en byggnad som därmed kräver anmälan för installation av eldstad. Då blir frågan om hur nära en annan byggnad bastutunnan ska placeras tänker jag. Titta i bbr 5:4253 och 6:743
3 svar · 2,3k läst
LaszloToth
LaszloToth: [citat] du tar in en brandkonsult så får du allt du behöver
3 svar · 1,3k läst
H
hempularen: [citat] Som sagt, ligger det på 4,3m från allmän plats (eller bryter mot någon annan av begränsningarna som finns) så är det inte ett attefallshus, utan ett svartbygge om det inte finns bygglov.
6 svar · 2,8k läst
S
Sällström73: [citat] Hej Försöker väcka frågorna enl. ovan Har du fått något tips eller råd?
4 svar · 9,3k läst
J
Jagarsaklantig: Det står ingenting i själva kontrollplanen men en av punkterna är att intyga att det är byggt enligt ritningar och där framkommer avståndet. Inte definierat men är ju ritat på en fasadbild med skala.
2 svar · 2,3k läst
L
Luddberg: [citat] Senaste användningen av formuleringen verkar vara i en dom från mars 2023, så ja.
31 svar · 5,1k läst
LaszloToth
LaszloToth: [citat] ring kommunen och beställ en sakkunnig
1 svar · 1,1k läst
R
Ritte: Bygglovet beviljades, tack alla i tråden! :heart:
79 svar · 23,9k läst
·
H
hempularen: Tackar, som sagt inget som egentligen rör mig.
13 svar · 6,1k läst
pacman42
pacman42: Rivningslov för pooltaket och samtidigt bygglov för det nya är lösningen
4 svar · 2,1k läst
C
cpalm: [citat] Jag tänker att ortofoton ofta figurerar som bevis för att ett byggnadsverk fanns eller inte fanns vid en viss tidpunkt, men att det är ett såpass konkret bevis att ärendet normalt inte hamnar hos MÖD om det har avgörande betydelse. Det är ju fri bevisprövning i Sverige, och fotografier och sånt värderas väl traditionellt högt av domstolarna(?) Frågan om huruvida fotografiet
3 svar · 1,6k läst
G
GG1: [citat] Förtydligande: Ska också tillägga att jag 1) Köper brasklappen om att gavelspetsen, på det stora hela, inte är dominerande. För att inte åter igen öppna den diskussionen; ha bara den högra delen på bilden i åtanke och bortse från att övriga fasadplanet (om än inskjutet) har samma utformning. 2) Tolkningen hade varit annorlunda om den kortsida närmast kameran också,
39 svar · 13,3k läst
·
hahalj
hahalj: Det är mänskligt att göra fel, gäller även kommunens handläggare. :D:cool: [citat]
44 svar · 10,7k läst
·
Guzzi
Guzzi: Sedan är det väl en samvetsfråga hur du ska göra med uterummet på ritningarna. Beror väl lite på hur det är utformat.
8 svar · 2,3k läst
Michael Sellering
Michael Sellering: [citat] Du har två år på dig att påbörja bygget efter beviljat bygglov. Du har fem år på dig att slutföra bygget.
84 svar · 39,6k läst
·
P
pette: Vek ner mig, och har nu lämnat in en reviderad ansökan med upphöjda taksarger på gavlarna men som följer takfallet. Jag hade diskussion med länsstyrelsen angående ev överklagan, och sneglade lite i närområdet efter något som man skulle kunna fota och hänvisa till. Valde dock att låta det bero. Pallar inte process utan vill komma framåt./
30 svar · 5,9k läst
·
X
Xhoza: [citat] Utan att just nu hitta lagstödet för det (kan vara nått prejudikat eller nån vägledning från Boverket) så har jag för mig att man som längst får sätta 2 år på ett interimistiskt slutbesked. Det finns vad jag vet dock inget som hindrar från att du begär förlängt/nytt interimistiskt slutbesked innan de 2 åren du fått gått ut. Kom också ihåg att om tiden för ditt
3 svar · 2,7k läst
M
MikaelJacob: Sant! Jag hade helt missat BH som var till vänster
6 svar · 3,8k läst
·
R
rolflidvall: [citat] I MÖD P 11969–21 finns mycket matnyttigt i den frågan: https://www.domstol.se/mark--och-miljooverdomstolen/mark--och-miljooverdomstolens-avgoranden/2022/120020/
3 svar · 2,2k läst
E
eemeliie: Du kan skriva i ansökan att befintligt hus ska rivas men ansökan måste ju inte vara helt komplett när du lämnar in den så du kan avvakta med rivningsplan osv. Rivningsplaner, kontrollplaner och andra tekniska handlingar fastställs ju först vid startbeskedet så de är inte nödvändiga för att bedöma om bygglov kan ges. När det gäller nybyggnation kommer ett tekniskt samråd krävas
3 svar · 2,0k läst
T
Tooompaaa89: [citat] Ska det inte göra men kommunen bestämmer
5 svar · 1,9k läst
zarkov
zarkov: Bygglov behövs för att "utföra en [annan] åtgärd som avsevärt påverkar byggnadens yttre utseende" så i mina ögon är det (som så många andra gånger) en bedömningsfråga. Hur många fönster har uterummet och hur stora är de? Att ta bort ett stort fönster av två blir ju en större förändring än att ta bort ett litet av 5-6-7 stycken. Vetter fönstren mot gatan blir det en
2 svar · 1,5k läst
E
elsjo: [citat] Många intressanta svar. På grund utav lagar och det så är det nog lättare att köpa en färdig byggnad med så liten budget. Mellansverige m.fl. verkar i stort sett uteslutet.
36 svar · 11,9k läst
A
Aunty: [citat] ja, självklart. det är väl inte så svårt att förstå. eller hur menar du?
349 svar · 39,6k läst
·
Abbe W
Abbe W: Jag har solceller på mark utanför detaljplanerat område. De uppfördes utan bygglov och står längs en kant närmre än 4.5m min fastighetsgräns. Grannen som var med på planeringen först med ett möte på fastigheten, på platsen ändrade sig. Sedan 2 år har vi blivit anmälda av dem flera ggr och de har gjort "hämd" åtgärder. De fick tom kommunen att ändra sin regeltext med tillägg
9 svar · 5,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.