Byggahus.se

Handikappsanpassa...

1. V
    Medlem · 12 inlägg

Vilsen

Medlem
    Hej!
    Är det någon som vet om man måste handikappsanpassa dörrarna, inre och yttre, när man bygger ut? Huset är idag ett gammalt fritidshus som definitivt inte är handikappsanpassat. En rullstolsbunden skulle inte ens ta sig upp till ytterdörren.. Kommunen påpekar nämligen att vi måste bredda dörrhålen. >:(

En annan sak, någon som varit med om att huset måste ha en "kant" där utbyggnaden börjar? Kommunen vill att vi ska flytta in ytterväggen 1 decimeter, då det tydligen kommer att se bättre ut så. Om det är så kan det väl inte spela någon roll om man flyttar ut väggen 1 decimeter istället?? ::)

Tacksam för svar

2. M
    Medlem · 694 inlägg

Mjölnaren

Medlem

Re: Handikappsanpassa...

Vi har inte haft några problem med smala dörrar vid bygglovet men det som mycket annat kanske beror på kommun och tjänsteman. [​IMG]

3. O
    Medlem · Stockholm · 1 374 inlägg

OlaF

Medlem

När vi byggde nytt fick vi avslag på vissa förändringar inne för det skulle då inte bli handikappanpassat. Då sades det att det gällde *nybyggnation*. Förklaringen var litet att ett gammalt hus ofta är "kört" ändå så då spelar det ingen roll vad man gör.

"Kant" vi nydelsstart låter konstigt. Mina föräldrars hus byggdes ut "slätt" men det var förvisso tjugo år sedan.

4. B
    Medlem · 5 834 inlägg

Ja, Bn begär handikappanpassning helt enkelt för att förebygga fastighetsägarens krav på att kommunens (med lagen i ryggen) ska kräva bostadsanpassningsbidrag BAB.

Normen är att en rullstol ska kunna ta sig genom minst en ytterdörr. Minst ett sovrum måste finnas på entréplan. Kök och ett dusch/badrum ska också vara tillgängligt för en funktionshindrad.

Det där med kanten låter däremot bara som bygglovsinspektörens dåliga morgon... ;)

5. fia_mstd
    Husägare · Skövde · 1 993 inlägg

fia_mstd

Husägare

Kan som "en från andra sidan" berätta att det inte alls är ovanligt och dessutom förenat med ganska stora kostnader för en kommun att handikappanpassa en bostad då den boende drabbats av en stroke eller liknande, så jag kan faktiskt förstå varifrån dessa regler kommer. I alla fall vid nybyggnation.

6. B
    Medlem · 5 834 inlägg

Jag visste bakgrunden från början, och blev alltså inte det minsta överraskad när bygglovsfolket kollade min upprustning med lupp.

Kommunerna passar på varje tillfälle att minska kostnaden för BAB.

7. T
    Medlem · 106 inlägg

tomtletare

Medlem

Klippt ur BVF, kan väl kanske stödja önskemål om anpassning för rörelsehindrade.
    Beror säkert på hur hårt det dras.

12 § Byggnader, som innehåller bostäder, arbetslokaler eller lokaler till vilka allmänheten har tillträde, skall vara projekterade och utförda på ett sådant sätt att
    bostäderna och lokalerna är tillgängliga för och kan användas av personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

15 § Om en annan ändring av en byggnad än tillbyggnad medför en avsevärd förlängning av byggnadens brukstid eller en väsentligt ändrad användning av byggnaden eller del av denna, skall kraven i 3–8 och 10–14 §§ uppfyllas även beträffande
    de delar av byggnaden som, utan att omfattas av ändringen, indirekt berörs av denna.
    Vid sådana ändringar skall 12 § tillämpas i den utsträckning det inte är uppenbart oskäligt med hänsyn till ändringens omfattning och byggnadens standard.

8. H
    Medlem · 244 inlägg

husmyran

Medlem

Har en följdfråga. Vi var på byggsamråd idag. Vi har köpt ett fritidshus från Västkuststugan som vi ska använda som permanentbostad. Standard i det huset är 80 dörrar invändigt vilket vi misstänkte att vi skulle bli tvugna att byta till 90 dörrar. Det var även helt okej med Västkuststugan. Problemet var att kommunen även klagade på den 90 dörr som leder ut på altanen, han ville ha en 100 dörr där. Jag letade lite på boverkets hemsida och där står det att kravet är en frigång på 80 centimeter. Borde man inte klara det på en 90 bred altandörr?

9. B
    Medlem · 5 834 inlägg

Såvitt jag vet räcker det med EN entré till bostaden. Husets trädgård behöver man enligt reglementet inte alls nå sittande i rullstol.

Själva fick vi bygglov med endast 80 cm karmyttermått via fönsterdörrar mot terrassen. Möjligen slank vi igenom därför att man når uteplatsen från husets utsida. Om huset haft balkong med tillträde endast via bostaden kanske det varit annorlunda. Checka med någon handläggare på Boverket.

10. H
    Medlem · 244 inlägg

husmyran

Medlem

Intressant, enligt Boverket måste man nå en uteplats alt balkong från det plan som ska vara handikappanpassat, men det är klart om man kan nå uteplatsen utifrån via ramp kanske det duger.

Jag hör av mig när jag vet hur det går.

11. H
    Medlem · 244 inlägg

husmyran

Medlem

det verkar som att vår 90 dörr, (med 78 cm frigång visade det sig efter mätning på visningshuset) kommerräcka enligt vår KA.

12. B
    Medlem · 5 834 inlägg

Grattis, Myran!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.