Byggahus.se

fuska med byglov

1. C
    Medlem · 5 694 inlägg

CarMan

Medlem
    vad händer om jag inte söker bygglov när jag ska bygga om en bärande vägg inomhus ?

det troliga är ju att ingen någonsin märkernågot då det inte synns utefrån. men om nån märker nått eller om jag ska sälja huset, då kanske det märks?

vad händer?

2. E
    Medlem · 172 inlägg

ecke

Medlem

Re: fuska med byglov

kan aldrig tänka mig att det krävs bygglov för det, skulle det krävas det så känns det som att man kan skita i det, jag skulle då inte slänga bort pengar på det!

3. J
    Medlem · 395 inlägg

jimata

Medlem

Det krävs inte bygglov däremot ska man göra en bygganmälan. Vid en bygganmälan diskuterar man hur man ska göra alltså det tekniska.

4. C
    Medlem · 5 694 inlägg

CarMan

Medlem

Jag läste detta i en länk som fanns i en annan tråd.

När behövs bygglov?
    Du behöver bygglov när du ska:

1. Uppföra en byggnad
    2. Göra en tillbyggnad.
    3. Ta i anspråk eller ändra en byggnad som tidigare var avsed för annat ändamål, t ex anordna bostad i ett garage.
    4. Flytta väggar inomhus i de fall då detta medför ändringar i bärande konstruktioner.
    6. Uppföra murar eller plank.

tycker mitt fal infaller inom pumkt 4

oavsett om det krävs bygglov eller ej. Vad händer om jag ej söker & nån sedan komer på att jag bygt om utan bygglov?

5. J
    Medlem · 395 inlägg

jimata

Medlem

Det står fel i den länken. Gå in på den här länken http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870010.HTM
    Under kapitel 8 §1 kan du läsa om bygglov och under 9 §2 om bygganmälan.

Att riva en bärande vägg kräver inte bygglov, du kan mao inte bli "påkommen". Det du diskuterar med kommunen vid en bygganmälan är hur du ska lösa det tekniska. Hur/vad ska du göra för att taket inte ska rasa ned när en del av den bärande väggen är borta. Om du, mot förmodan, blir påkommen så kan du få en särskild avgift som är mellan 200-1000kr. Se kapitel 10 §6.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.