Bygglov
ulan: [citat] Om ni har en vattenförening så är säkert pump och hydrofor placerat centralt. Om inte så får du ha detta hos dig själv. Det enda som kan tillkomma är någon typ av filter/filtermassa beroende på hur vattnets kvalitet är. Hemma har jag kalk som filtermassa som innebär påfyllning ca. 2 ggr/år.
Familjen_Bygg: Börja med att kontakta Banverkets regionkontor. Lycka till! :) :) :)
Johan Gunverth: Om det är utanför detaljplan får du sätta huset på tomtgränsen, med grannens goda minne. 18 meter tillgodo m.a.o. ;) Inna jag köpte min tomt var jag och tittade på en annan som visade sig vara 73x15 m (idiotiskt). Den hade av någon anledning hamnat innanför detaljplanen från 80-talet och gick i praktiken inte att använda för byggnation. Ett ev. hus skulle dock kunna byggas om man
sanne78: Det ska nog inte vara några problem att få ett beviljat bygglov ändrat. Jag och min sambo gjorde det när den preliminära utsättningen skett- vi ändrade hela placeringen av huset - för vi tyckte inte att den befintliga var rätt för oss. Det tog oss knappt två veckor att få ändrat - visserligen fick vi ligga på och ringa handläggaren på kommunen. Vi drabbades inte av några extra
Betina: [citat] Precis, min far gjorde så. Han skickade in ritningar på det garage han tänkt bygga på grunden till en riven ladugård, till kommunen. Sen var det bara att börja bygga. Lycka till!
Familjen_Bygg: Kan tillägga: Planer utgör en form av förhandsbesked dock bara under den s. k. genomförandetiden. (Detta tillägg hade i och för sig inget med själva sakfrågan att göra, eftersom åtgärden var utanför detaljplanelagt område.) Annars har i princip Dr._Stroganoff rätt. Lycka till! :) :) :)
Froggy: Vi lämnade in bygglov och bygganmälan samtidigt för nästan 2 veckor sedan och fick tillbaka allt i dag beviljat ;D ;D ;D
dymlingen: När jag inredde vinden i mitt permanenthus var inte byggnadsnämden intresserade av att boytan ökade. Det var mer en fråga för fastighetsskatten. Jag gjorde däremot lite förändringar på fasaden med ändrade fönster och en takkupa med balkongdörr som de sa att jag kunde skicka in en bygganmälan på för säkerhets skull. Det var en beskrivning och skiss på förändringarna. På nästa
Gagga: Tack herr Anka!! Jag hoppas & tror att du har rätt ang. regeringsskiftet. Mvh Gagga
hempularen: Jag förstår din oro för att dom skall få för sig att mäta, och den risken är nog inte försumbar, om dom ändå är där. Du kan inte få dom att stanna hemma genom att halshugga carporten och skicka in bilder på det? Sedan tror jag att det kan vara fritt fram att begöra bygglov och få det beviljat och sätta dit taket igen. Att bygga carport utan bygglov är väl kanske lite väl
Benny044: Jaha, så sitter man då som på nålar. Bygglovet behandlas i slutet av denna månaden. Har igår varit i kontakt både med Länsstyrelsen för att få tillstånd för att bygga utan utgrävningar, för det ligger i gräns mot sådana intresse,(det finns ju faktiskt dom som är intresserade av sånt :D) och med miljö o hälsa. Dom sistnämda för att vi ska bygga endast 175 m från en
jimata: En uteplats med ett tak som är större än 12kvm kräver bygglov, du kan alltså inte bara revidera ritningen. I vår kommun gäller följande vid revideringar: så länge bygglovstexten fortfarande stämmer mot det du vill ändra så räcker det med en revidering (tex flytta fönster). Vill du däremot bygga större så måste ändringslov till.
LSUB: Hej. Letade lite på Österåkers hemsida. Fick dessa otvetydiga ( ;)) uppgifter; Vad kräver bygganmälan i stället för bygglov (enligt PBL 9 kap)? Bygganmälan skall vara skriftlig. Installation eller väsentlig ändring av eldstäder eller rökkanaler i en byggnad. Installation eller väsentlig ändring av hissar i en byggnad. Installation eller väsentlig ändring av
fiddeli: hej jag tycker att det låter mycket med all denna bebyggda yta på tomten. Det beror såklart på hur området omkring ser ut, men kommer ni att få bra soliga lägen på tomten t ex? Blir det bra även när era presumtiva grannar byggt sina hus så stort det bara går? vänliga och nyfikna hälsningar fiddeli
Johan Gunverth: [citat] Så sant, men det gäller områdesbestämmelser och jag har inga dylika. ;D
Familjen_Bygg: Bygglovet gäller från det att det kungjorts på sedvanligt sätt, vilket är när protokollet från nämndsammanträdet expedierats. Alla åtgärder intill bygglovet vunnit laga kraft sker dock på egen risk. Lycka till! :) :) :)
jimata: Så här lyder 10kap 27§ 27 § Har frågan om påföljd för en överträdelse som avses i 4 § första stycket inte tagits upp till överläggning vid sammanträde med byggnadsnämnden inom tio år från det att överträdelsen begicks, får byggnadsavgift eller tilläggsavgift inte tas ut. Detta gäller också i fråga om särskild avgift. Därvid skall dock i stället för tio år gälla en
kalleanka70: [citat] Ja man vet aldrig.....men de är rätt trevliga och bra på svartbyggen själva så det är nog lugnt!
hempularen: Det ger ju en intressant frågeställning. Om ni bygger en väg nära gränsen så får den inte orsaka skada på grannfastigheten, man kan ju tänka sig att jordtrycket mot deras grundmur ökar osv. Men vad som gäller om vägen orsakar skada på en fastighet som inkräktar på er tomt borde ju vara en annan femma. Om ni skall bygga vägen nära gränsen så kan det vara viktigt att kontrollera
husmyran: Lokalgata bör vara en gata där det går biltrafik, jag tror inte att det finns helt klara defintioner på lokal/huvudgata, men en gc-väg borde definitivt inte räknas som lokalgata. Jag skulle ändå ta en koll med kommunen, man vet ju inte om de har hittat på en egen definition.
hempularen: Låter som det fattades 20 cm då. En kompis löste en sådan detalj genom att rita ner kupans bredd till bygglovet, men sedan byggde dom efter ursprungsritningen ialla fall och deklarerade det efter bygget, det slapp igenom som "byggfel".
TB: Du får göra vad du vill, så länge det inte kräver bygglov. Friggebod, altan, stenlägga osv.
Familjens_Fixare: Mitt lilla inlägg angående rivningslov var mest tänkt som ett skämt. Men när du nu tar upp det så måste det ju påpekas att man måste ha rivningslov för att riva vissa byggnader. Vi har ett gammalt utedass på gränsen mellan mitt och grannens. Det står med en ingång från vart håll. För dessa fyra kvadrat behövs det rivningslov eftersom byggnaden kan ha kulturhistoriskt värde. Det
galliano: Funderar på att köpa en tomt i ett fritidshusområde. För att komma så billigt undan som möjligt tänker jag "börja" bygga med två manskapsbodar som grund. Vet ej om det är detaljplanerat område. Funderar nu på hur och vad man ska söka bygglov för. Huset kommer ju att förändras en hel del med tiden, tanken är ju att det ska bli altaner m.m har ni några tips?
Meijan: Det lär nog skilja mycket mellan olika kommuner. I min kommun är det skyddsavstånd mellan hage och bostad på 100 meter, hage - vattentäkt 50 meter, stall - bostad 200 meter. Mellan hage och fastighetsgräns 5 meter. Men kolla med din kommun först!
sirbo: Varierar även inom kommunen. Ring tekniska kontoret och ta reda på vad som gäller just din fastighet.
Strixx: Hej, Hur ritar man in ett plank på nybyggnadskartan när man söker bygglov?
unigas: Lite beror det ju också på om ni eller grannar har eget vatten (egen brunn) då har jag för mig att det finns något riktvärde på att infiltration ska ligga minst 50 meter från vattenkälla (hur många som kan lösa detta på egen tomt vet jag inte men lite lurigt kan det nog bli)... //Markus
Benny044: Hejsan. Vill berätta en sak om Kling o Klang, dvs om de två gubbarna från kommunen som gjorde mätningen av min tomt. Vi bor ute på landet och jag hade hjälpt svärfar med att köra traktorn en dag. Så när jag körde hemåt deras gård, så passerar jag tomten som vi har köpt. Där står då två gubbar o ser fundersamma ut. Jag stannar o frågar om dom hittar några "rör i mark". -Jo,