Byggahus.se

Kvalitetsansvarig

1. F
    Medlem · 39 inlägg

Froggy

Medlem
    Hej! jag vet inte var denna tråd hör hemma men vi provar här.

Vad ingår i en KAs arbetsuppgift vad kan man kräva av denna person?
    Vilken makt har en KA?

2. Z
    Medlem · 1 432 inlägg

zankan

Medlem

Re: Kvalitetsansvarig

En KA skall upprätta en kontrollplan samt närvara vid byggsamrådet. Makt??? ingen makt alls...Byggbranschens tandlösaste yrke...KA är ett annat ord för misslyckad Platschef :)

3. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Kontrollplanen är som sagt KAs ansvar men om man vill kan man utnyttja honom till andra saker också. Det beror helt enkelt på vad man kommer överens om. Till exempel kan KA vara behjälplig vid kontroll av konstruktionsritningar och kontroller på byggplatsen.

4. F
    Medlem · 39 inlägg

Froggy

Medlem

Då ska vi se om jag hänger med här.
    KA har inget ansvar men han bör kolla så att hantverkarna kollar sig själva med typ egenkontroll eller likanande? ??? ??? ???

5. Z
    Medlem · 1 432 inlägg

zankan

Medlem

Egenkontrollen är ett led i kontrollplanen. Miljöplan osv brukar finnas med som ett led i kvalitetsarbetet också. Det finns ett gäng saker som är myndighetskrav också dessa behöver man inte ha med i kontrollplanen det är bara löjligt. Man spårar det som är viktigt för att få ett hus av god "kvalitet" då menar jag att man kollar typ att ´handlingar följts och om inte varför kan vara kollition mellan A och K handling tex inte helyt ovanligt att VVS och A eller K krockar eller är motsägelsefulla. Att kontrollera byggghandlingarna är nummer 1 i kontrollplanen. Nummer 2 är väl att lokalisera kvalitetskritiska moment såsom grun konstruktioner tex mycket viktigt. Sedan kommer förankring av stomme tex takstolar som en punkt och syll som en annan. Sedan att man mäter fuktvärden i betongen om man har en platta på mark tex...osv... Men rena bygg punkter SKALL för en liten villa på 200 kvadrat vara 7-8 st allt mer än så¨är löjligt men då pratar vi bara bygg. Sedan kan el ha tex 7-8 punkter och VVS 5-6 st. Totalt max 20 st annars gör man det bara löjligt vill jag påstå. Stora kontrollplaner leder inte till ett kvalitetsbyggande snarare små precisa....

6. S
    Medlem · 165 inlägg

Sly_fox

Medlem

Och om KA inte gör något av ovanstående - dvs signerar inte kontrollplan utan signerar efteråt - struntar i om egenkontroll är riktig eller inte, trots att han vet om att den inte är riktig, inte är ute och kollar de sk kritiska punkterna...

Kräver trots det att få betalt för sina icke utförda tjänster?

Vad gör man då?

7. Z
    Medlem · 1 432 inlägg

zankan

Medlem

man anmäler killen/tjejen till byggnadsnämnden så är personen stekt i branschen....

8. H
    Medlem · 244 inlägg

husmyran

Medlem

kolla på www.karf.org där finns en heldel info.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.