Byggahus.se

Nybyggnadskarta mm

1. M
    Medlem · 392 inlägg

moken

Medlem
    Ja, tog mej ann att börja kolla lite på nybyggnadskartan idag eftersom husritningarna kommer snart, men jumer jag funderar ju mer frågor får jag...
    nr1, högst upp finns det en fyrkant man kan kryssa i och brevid står texten nybyggnadskarta, och raden under har en fyrkant med texten situationsplan brevid.
    Är det en nybygnadskarta eftersom det sker nybygge, och hade varit situationsplan om det redan stått hus på tomten? Inget är i kryssat.

Sen iallafall, jag har en arbetsfix utsatt med måttet +40.56 vilket är bra, men om jag sen vill höja hela tomten till jämn nivå, måste det skrivas in någon stans?

Finns även en plats där följande står:

0.0 Markhöjd
    +0.0 Gatuhöjd vid tomtgräns
    +0.0 Fastställd höjd

Vad betyder dessa?Finns inga mått utsatta med + framför, inte heller några understrukna...

Och ja, ska bygga lösvirke i egen regi, så det är ingen entreprenör eller sånt som ändå är tänkt göra detta, utan jag själv måste rita in, fylla i bygglovsansökan osv osv...
    Vill inte missa nåt eller göra tabbe så det tar längre tid.

2. H
    Medlem · 244 inlägg

husmyran

Medlem

Re: Nybyggnadskarta mm

Jag kan svara på en liten del av frågan i alla fall, understrukna höjder brukar betyda ny höjd och de som icke är understrukna är befintliga.

Jag tror att när det gäller nya höjder så är det olika mellan kommuner och även beroende på detaljplanen. Om du bara ska förändra höjden lite är det nog ingen fara men om det handlar om stora justeringar kan det till och med krävas marklov (som sagt lite osäker här). Det absolut enklaste brukar vara att ringa kommunen och fråga. När vi skulle placera huset på tomten ringde jag och pratade med bygglovsarkitekten som var väldigt orolig kring hur mycket utfyllnad som skulle behövas (hon gillade varken utfyllnad eller schakt överhuvudtaget). Jag skrev på nybyggnadskartan vilken höjd vi tänkt oss huset på, denna kommenterades dock aldrig så jag vet inte om den behövdes.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.