Har fått erläggande om att söka strandskyddsdispans för mitt bryggdäck, det är inget nybygge men det är riktigt gjort den här gången och inte bara en massa pallar utlagda i strandkanten.

Vad kan vara "särskilda skäl" ???

Inser att mitt svar är sent men du kanske läser ändå (blev medlem i forumet idag).

Jag har sökt och fått dispens från strandskydd gällande muddring kring en brygga och anförde då som särskilda skäl bland annat att båtplatsen underlättar och främjar fritidsliv, inte skadar enskilda eller almänna intressen, ingreppet är av ringa omfattning, den befintliga bryggan är lämplig för båtplats, ett större vattendjup påverkar inte allmänhetens tillgänglighet mm. Jag utvecklade dessutom varje skäl hyggligt.

Efter att jag fått tillstånd både av länsstyrelsen och kommunen, fick jag klart för mig att det särskilda skäl som gjorde att jag fick dispens var att det redan fanns en brygga där !! Resten av skälen påverkade såvitt jag vet ingenting, men jag tror nog att det inte skadar att lägga ut texten något...

För mer info om dispens skäl se naturvårdsverkets hemsida:
http://www.naturvardsverket.se/index.php3?main=/dokument/lagar/strandskydd/stranddok/skael.htm

Främsta anledningen till att man kan få en strandskyddsdispens beviljad är att strandskyddet redan är utsläckt. Som i ditt fall, att det redan låg en brygga där. Då fyller ju inte strandskyddet längre någon funktion och därmed kan man få dispens.

Brygga eller inte!! Utsläckt strandskydd har olika tolkningar i olika delar av landet. Länsstyrelsen har verkligen inte samma tolkning i hela Sverige utan besluten beror mer hur nitisk myndighetspersonen på berörd kommun/Länsstyrelse är.

Hej jag och min man har skickat in ansökan om strandskyddsdispens på vår dröm tomt. Vi bor i Kungälvs kommun finns det någon som vet hur lång tid det kan ta? Vi väntar och väntar!!!

Det kan ta hur lång tid som helst..... Har bråkat med Länsstyrelsen i över ett år nu. Tyvärr så har de blivit mycket hårdare och ibland får man inte ens bygga närmare än 300m oavsett terräng framför sjön

Vår tomt ligger inom gränsen för smalad bebyggelse men ändå inom gränsen för strandskydd. Vi har sökt och skrivit som särskilda skäl att det redan är bebyggt där och det finns två hus som angränsar till vår önskade tomt. Fick precis hem ett inbetalningskort på 3200kr. Det måste betalas för att de skall titta på vårt ärende. Det kom oväntat för oss. Men det är väll bara att betala och hålla tummarna!!!!!!!

Jag vann i miljödomstolen ;D 3200:- är för sökandet av dispens hos länsstyrelsen

Jag blev tvungen att söka strandskyddsdispens innan mitt bygge och läste på ganska så duktigt innan jag skickade in papper (allt från Naturvårdverket till Rixlex där de särskilda skälen listas). http://www.naturvardsverket.se/index.php3?main=/dokument/lagar/strandskydd/stranddok/skael.htm

Är i huvuddrag få skäl som är giltiga (vilket kan vara svårt att tro om man seglar i Stockholms skärgård...)
I mitt fall fick jag dispens pga att marken ansågs redan ianspråktagen ty närhet av annat bostadshus. Att det var ett befintligt magasin som jag byggde om spelade egentligen ingen roll alls.
Kan ju iförsig även vara kaffet och de nygräddade bullarna jag bjöd på som avgjorde!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.