Byggahus.se

Bygga nytt på gammal tomt

1. Ranchn
    Medlem · Västerbotten · 623 inlägg

Ranchn

Medlem
    Jag är i färd med att köpa ett hus som skall placeras på min gamla tomt där huset brann ned.

Till bygglovet har jag läst att följande behövs...
    - fasadritning
    - konstruktionsritning
    - nybyggnadskarta
    - planritning
    - sektionsritning
    - situationsplan

Problemet är att det finns inga tomtgränsmarkeringar på min tomt. Behövs detta och hur skall jag då gå till väga?

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 496 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Bygga nytt på gammal tomt

Det beror väl lite på.

Det är (nog) inget absolut krav att markeringarna finns, men om du gissar var dom är, och ritar in huset efter det så är det ju risk att du sedan får huset på (för dig) fel plats. Huset blir ju utsatt efter koordinater relativt din riktiga gräns.

men om det inte spelar så stor roll för dig om det missar på någon halvmeter (om du kan gissa gränsen med den nogrannheten) så är det ju OK.

3. G
    Medlem · 416 inlägg

goerana

Medlem

Hej !
    fel svarat... kommunerna har exempelvis satelitkartor.. så våra ritningar är med centimetermått o sedan kom kommunen o kollade att det var rätt utsatt, kostade 3 000 kr... suck..
    I stadsplanerat område så kollar ju grannarna också med skjutmåttet...

// Goerana

4. H
    Moderator · Stockholm · 43 496 inlägg

hempularen

Moderator

Jo men det var ju ungefär det jag menade, huset blir utsatt (obligatoriskt vare sig ni har tomtstolpar eller ej) på cenimetern relativt den riktiga tomtgränsen.

Men om ni i bygglovsansökan ritar in huset i förhållande till var ni tror att gränsen går så hamnar det ju "fel" när det sedan sätts ut korrekt.

Sedan beror det ju på hur tomten ser ut om en halvmeter hit eller dit spelar någon roll för er.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.