Byggahus.se

Riksintressen

1. U
    Medlem · 5 inlägg

UllaBella

Medlem
    Hej!

Vi funderar på att bygga hus på landet, tomten är i dagsläget inte avstyckad och ligger på mark som ägs av min far. På fredag ska vi häsla på stadsarkitekten på kommunen för att snacka (läs fjäska ;)) bygglov/förhandsbesked.

Jag har tidigare haft en del mail-kontakt med honom, och då jag frågade rent allmänt vad som gäller för bygglov inom kommunen svarade han så här:

"Generellt kan sägas att översiktsplanen för kommunen anger att ny bebyggelse ej skall tillåtas utanför detaljplanerat område. Vidare finns ett antal riksintressen att ta hänsyn till. När ansökan inkommit till kontoret, kommer miljö- och byggnadsnämnden att pröva ärendet."

Det jag undrar över är vad som menas med "riksintressen att ta hänsyn till"? Någon som vet, vore bra att ha lite kött på benen inför besöket (och det känns trist att fråga honom nu, vill ju vara väl förberedd!) 8)

Övriga tips emottages också tacksamt!

MVH UllaBella

2. J
    Medlem · 395 inlägg

jimata

Medlem

Re: Riksintressen

Ett riksintresse är precis vad det låter som ett _riks_intresse. Alltså ett område som av någon anledning är av intresse för hela Sverige. Till exempel: ett naturområde, en hamn (för ev krig), en fabrik som försörjer Sverige med en produkt som är livsviktig (också inför ev krig).

Hm, kom inte på fler exempel men du kanske fattar poängen. Om ett område är klassat som riksintresse så, tror jag, är det omöjligt att få bygga där. Lycka till i alla fall!

3. B
    Medlem · 5 831 inlägg

Er nye vän är en hängiven byråkrat, av e-brevet att döma. Mellan raderna utläser jag följande:

"Generellt kan sägas" ...
    ( = "Ert speciella fall säger jag givetvis inget om. Men ni fattar väl själva hur lätt era futtiga intressen väger" )

... "att översiktsplanen för kommunen anger" ...
    ( = "själv har jag ingen åsikt, eftersom jag själv har ritat översiktsplanen" )

... " att ny bebyggelse ej skall tillåtas utanför detaljplanerat område" ...
    ( = "Jajaja! Jag vet att ni kommer att undra varför, och jag vet att ni kommer att protestera" )

"Vidare finns ett antal riksintressen att ta hänsyn till. "
    ( = "Inte ens om ni mutar hela nämnden ska ni tro att ni är något. Jag har kompisar i Stockholm. Och de vill inte ha kreti och pleti runt sitt sommarhus ute hos er" )

"När ansökan inkommit till kontoret, kommer miljö- och byggnadsnämnden att pröva ärendet."
    ( = "Okej, kom igen! Ni kan börja slå pannan blodig mot Anna-Gretel på enskilda anläggningar. Hon är extra grinig denna veckan" )

4. U
    Medlem · 5 inlägg

UllaBella

Medlem

Buhu, :'( jag som trodde att det där med riksintressen var till vår fördel..inte fullt så hoppfull inför fredagen längre..

5. D
    Husägare · 638 inlägg

drx

Husägare

Haha så sant så sant , dom kan konsten att linda in det mjukt.

Vi får hålla tummarna UllaBella!

6. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

Jag har ett färskt exempel på att söka förhandsbesked vid riksintresse. Än så länge har alla instanser yttrat sig positivt. Men grannarna är det stora problemet då de överklagat bl a med hänsyn till riksintresse. Men de har inga egentliga argument.

Bygglov sa OK, Nämnden sa OK, I domen via länsstyrelsen fick vi fortsatt OK. Nu inväntar länsrättens dom. Är dock hoppfull.

Det din handläggare sagt är något han måste säga då han inte får ta parti eller yttra sig om utgången av ett fall per telefon.

Du kan vara hoppfull tycker jag.

Om det handlar om enstaka komplettering på landet så kan man generellt inte neka. Finns det inget som tyder på att ni hotar riksintressets existens kan ni vara lugna. Och då handlar det om rejäla ingrepp i naturen, t ex flygplats eller golfbana. Ett litet hus brukar inte störa mycket.

Mitt aktuella ärende låg mitt i riksintresse E51. Du kan vända dig till länsstyrelsen så kan de maila all information om det aktuella riksintresset.

Vårt fall handlade om vissa ekmarker, fornlämningar och miljö generellt. Både nämnden (enig) och länsstyrelsen ansåg att vårt lilla hus inte skulle påverka någonting.

Enskilt avlopp och borrad brunn var aktuell, detta gick att lösa. Du kan i förhand stämma av med miljö/hälsa och redogöra för ditt fall.

Jag tror att det inte är några problem, utan att veta allt om ditt fall.

Om du pratar med stadsarkitekten brukar de vara intresserade av att man bibehåller lantlig byggnadsstil. Om du inte siktar på nufunkis utan snarare rött hus med klassiska fönster så brukar de t o m anse att ditt hus berikar. Om du samtidigt frågar hur han anser att ni skall utforma ert hus för att smälta in så ligger du bra till!
    Lycka till!

7. U
    Medlem · 5 inlägg

UllaBella

Medlem

Det där med "hur kan vi utforma huset så att det smälter in" tänker jag definitivt ta med mig! (nu har ett litet hopp tänts igen!)

Riksintressen visade sig gälla friluftsliv.. Det borde väl inte vara något större hinder?! ???

8. B
    Medlem · 5 831 inlägg

Jag tycker du ska förbereda mötet genom att med allra mildaste rösten ringa upp Anna-Gretel, eller vad den hälsoinspektör nu heter, som jobbar med enskilt VA i er kommun. Kolla om det är tekniskt möjligt att (nöjsamt för inspektören) lösa VA-problemet. Där har ni också ett mkt tungt argument.

Hur stora är markerna förresten? Är de stora nog brukar det vara lättare att plocka fram något "naturligt" läge för nybygge, exempelvis i skogsbryn eller (helst) i närheten av redan befintlig bebyggelse.

Det allra tyngsta argumentet av alla är om ni någonstans hittar ett befintligt (helst beboeligt) hus, hur litet som helst. Då kan ni nämligen hävda "pågående markanvändning". Vilket på byråkratsvenska betyder "Sesam öppna dig".

9. U
    Medlem · 5 inlägg

UllaBella

Medlem

Mildaste rösten är givetvis laddad tills fredag morgon!
    Det ligger gårdar runt omkring, de har enskilt VA och avlopp. Tror inte det ska vara några problem, det finns en borrad brunn på marken (som används till bevattning av markägaren=pappa). Vi hade tänkt borra en egen och sen ha tre-kammar brunn.

Markerna är ganska stora, vi vill placera huset i en skogsdunge (i övrigt är det öppen jordbruksmark). En sak som oroar mig lite är väg-lösningen. Det är en liten bit ner till allmän väg, gissningsvis ca 200m, där vi får anlägga egen väg (grusväg).

Hur som helst, det finns faktiskt en liten (18kvm) stuga i skogsdungen. Den har nog stått där i 20-25 år, ingen el, VA eller avlopp (=äkta sommarstuga!) Men det finns inget bygglov, står på plintar. Du gav mig en idé där; tänk om man skulle berätta om denna lilla stugan och på så sätt trycka på att det redan finns bebyggelse/pågående markanvändning. Eller kanske tom. räkna denna som huvudbyggnad och då kan vi bygga nästan precis vad vi vill!? Men vad kan hända, vill de riva stugan/utfärda böter eftersom den inte har nåt bygglov, eller är det preskriberat 25 år efter att stugan kommit till.. Vad kan hända??

10. B
    Medlem · 5 831 inlägg

Du kan vara lugn. Gränsen är tio år.

Sno ihop en snyfthistoria om den lilla stugan där mormor och farmor och alla barnbarnen brukade träffas i din barndoms ljuvaste morsdagshelger.

"Och nu vill vi gärna forsätta bebo stugan med hänsyn tagen till dagens annorlunda syn på sanitär standard" ...

11. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

Friluftsliv....då är det nog lugnt  ;)!

Fornlämningar och naturvärdefulla objekt är värre.

Det är bara bra att det finns ett gammalt hus där....bygglov bryr sig inte om den inte är nyligen uppförd men så verkar det inte vara.

Jag tror du kan vara helt lugn....med en ödmjuk och frågande attityd kommer man långt. Kom i håg....det finns inget egetintresse hos berörda myndigheter att stoppa dig....de vill vara förvissa sig om att din byggnation inte påverkar omgivningen med miljöaspekter mm.

Låt dig inte skrämmas av att vissa myndighetspersoner kan låta disträ och likgiltiga....så är de bara!

Lycka till återigen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.