Byggahus.se

Meddela grannarna om beviljat bygglov?

1. S
    Medlem · 106 inlägg

Savoy

Medlem
    Jag har fått beviljat mitt bygglov. ;D
    I bygglovsprocessen rekommenderade kommunen mig att få ett yttrande från alla grannar. Detta både för att inte få några onödiga överklaganden långt senare samt att vi naggade i kanten på begränsningsavstånden något.
    Alla grannar var dock överraskande positiva och skrev på (nästan utan att blinka). Jag informerade också om att de ändå har rätt att överklaga senare om de skulle "komma på" något.
    Nu har vi alltså fått bygglovet godkänt hos byggnadsnämnden. Vår handläggare ansåg att vi borde informera grannarna om beslutet nu. Och om någon har synpunkter skall de genast kontakta kommunen. Det verkar inte som kommunen kommer kontakta grannarna själv, de förlitar sig på oss...

Jag undrar om det är min skyldighet att informera grannarna? Om jag inte gör det, innebär det då:
    - Att jag ständigt skall leva i oro för att någon skall överklaga senare?
    - Eller mister grannarna efter ett tag sin rätt att överklaga?
    Jag har inget emot att gå runt igen (mer än att det tar tid), men är det så här det skall gå till? Finns det någon risk i denna process? När kan jag vara säker på att vårt bygglov är bortom all möjlighet att överklaga?

2. Faidros
    Medlem · 1 499 inlägg

Faidros

Medlem

Re: Meddela grannarna om beviljat bygglov?

Grattis till bygglovet! Jag tror inte du har någon skyldighet att informera grannarna. Däremot kan det ligga i ditt eget intresse. Det här finns diskuterat i en tidigare tråd:

Ur tråden:
    http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=25841/7#7

3. S
    Medlem · 106 inlägg

Savoy

Medlem

Tack för svaret!
    Skall jag inte krångla med rekommenderade brev så skulle i ett (förhoppningsvis) hypotetiskt fall grannen långt senare än 3 veckor kunna hävda att jag aldrig har informerat honom och då kan han ju överklaga när som helst egentligen.

Om jag nu skickar rekommenderade brev är det ju också svårt för mig att bevisa att innehållet i breven var rätt information för grannen, eller hur?

Här betalar man dyra pengar till kommunen för bygglovet och sedan måste jag ändå vara ansvarig för att alla blir informerade...känns inte bra.
    Kanske "målar f-n på väggen" nu...det borde ju inte hända något...

4. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

Grattis, det finns nog anledning till att bekanta sig med grannarna, om man vet med sig att bygget ligger på gränsen, vad gäller höjd, storlek och tomtgränser. Men även om huset avviker från den övriga bebyggelsen. Det snackas alltid grannar emellan inför ett nybygge, och då kan det vara bra att få vara med från början, alltid någon som uttrycker "Näe jag tyckte dom var jättetrevliga" ;D

Absolut inga rek-brev, det här är ett bra tillfälle att hälsa på Dina nya grannar, vanligt hyfs uppskattas bäst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.