Byggahus.se

Planeringsprocessen

1. L
    Medlem · 2 inlägg

Laroush

Medlem
    Hej!
    Känner mig lite förvirrad över processgången kring huvudritningen. Vår säljare vill ha ett ok från oss att beställa huvudritningen (som tar 3 veckor att få). Men vad innebär den för oss egentligen?

Kan vi ändra på placeringen av huset på tomten efter att vi beställt den? Hur är det med fönster (storlek och placering), innerväggar etc? Eller är allt sådant det som vi ska ha bestämt innan vi beställer slutritningen?

Jag skulle gärna vilja ha en processkarta framför mig som beskrev processen steg för steg...

/förvirrad nybyggare

2. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Re: Planeringsprocessen

Bästa svaret får du såklart från din säljare men en tänkbar gång kan se ut så här:
    Huset bör ha fått sitt definitiva utseende innan man börjar rita. Dock borde det gå att göra enstaka mindre justeringar efter detta.
    När bygglovsritningarna är klara (planer och fasader 1:100, tomtkarta) så borde du ges en sista möjlighet att justera innan handlingarna skickas in till kommunen.
    Ändringar som du vill göra efter erhållet bygglov finns det risk för att de kommer att kosta eftersom det både innebär ändring av bygglov och att man måste ändra på redan gjorda konstruktionsberäkningar.

....men som sagt, låt din säljare reda ut detta för dig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.