Byggahus.se

Kringå dumma regler

1. Spix
    Medlem · 441 inlägg

Spix

Medlem
    Vi sitter och tittar lite vart på tomten vi ska placera huset för att få plats med ett framtida dubbelgarage med förråd bakom i 1,5 plan. På tomten får jag bygga 200 kvm hus med 8 meter till nocken. Huset i 1,5 plan har en bottenyta av 110 kvm. Då har jag 90 kvm kvar till garage, vilket absolut ska räcka... trodde jag. Det jag missade som inte stod i mailet jag fick från komunen var att jag endast får bygga ett hus. Jag trodde jag fick bygga hur många som helst så länge jag inte kommer upp i mer än 200 kvm.

Detta betyder att garaget måste räknas som en extrabyggnad som max får ha 4 meter till nocken. Övervåning är alltså uteslutet, men även dubbelgarage (så länge jag inte vill ha platt tak, vilket är inte är aktuellt.) Det fungerar inte heller att bygga ihop det framtida garaget med det hus vi ska bygga.

Frågan är alltså om man kan komma runt reglerna på något sätt utan att bygga ihop garage med hus. Garaget ska stå ett par meter från huset. En tanke var att bygga ihop huset med garaget med några plankor tillfälligt och sedan riva dem, men då måste jag tydligen ha rivningslov vilket jag inte kommer få. Tips, råd? Har ni gjort något liknande som fungerat?

2. Daydreamer
    Medlem · 340 inlägg

Re: Kringå dumma regler

Tyvärr går det nog inte kringgå detta, det finns väl en trolig orsak till denna regel, hos just en tomt,nämnligen att inte skymma för mkt av ev utsikt för bakomvarande grannar.

3. Spix
    Medlem · 441 inlägg

Spix

Medlem

Vi har redan kollat med grannar och de vill att vi ska skymma så mycket som möjligt eftersom de inte vill ha insyn från vägen, så den biten är klar. Nu gäller det bara att komma runt regeln. Kan man typ bygga ihop huset med garaget med undermåligt lätt virke som blåser bort vid första storm och sedan strunta i att bygga upp det igen eller dylikt?

4. Angelven
    Medlem · Stockholm · 657 inlägg

Angelven

Medlem

... eller så kan du få skriftligt från grannerna att de uppskattar bygget, rita det provosorisk på en karta över tomten med snabbskisser på utseendet och så begär
    ett förhandsbesked - det går ju att få undantag antar jag!

5. Spix
    Medlem · 441 inlägg

Spix

Medlem

Nej, komunen var inte så pigga på det, men det måste ju finnas något sätt som vi kan få plats med två bilar. Detta är ju sjukt.

6. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

Det finns även garage med källare eller suteränggarage ;)

7. Spix
    Medlem · 441 inlägg

Spix

Medlem

Det är inte aktuellt för oss.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.