Byggahus.se

Del av altan på prickad mark

1. M
    Medlem · Halland · 88 inlägg

marjons

Medlem
    Hej

Jag står i begrepp att bygga en altan i anslutning till huset.
    Nu har jag dock ett problem då ett hörn av altanen (ca40%) ligger på sk. "prickad mark".
    I Planbestämmelsen från 1972 står det att "Med punktprickning betecknat område får icke bebyggas". Inget annat som jag bedömmer påverkar detta bygget.
    Fastigheten ligger ganska lantligt och tomten är på ca 3600 kvm.
    Huset har en byggyta på ca 125kvm (boyta ca215kvm).
    Altanen kommer i kanten mot huset ligga ca 50-60cm över markytan, i andra änden ca 1m (marken lutar lite). Total yta på altanen kommer bli ca 60kvm.
    Räcke ska finnas runt hela.
    Hela bygget passar in i övrig bebyggelse.
    Hur ska jag skriva min ansökan? Ska jag yrka på avvikelse från planen? Etc..
    Närmaste grannen har nyligen fått OK på att bygga ut sitt hus en bit in på prickad mark...

Se mer på på bifogad bild. (den är inte riktigt skalenlig...)

mvh

/Martin

2. M
    Medlem · Halland · 88 inlägg

marjons

Medlem

Re: Del av altan på prickad mark

Ingen som har något tips?

Kanske liknande erfarenheter?

Glad påsk iallafall! :)

3. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

Det är inte så enkelt, att ha uppfattningar alla gånger ;) och att bedöma ärenden utifrån "tyckande" ger inte mycket.

Men nog kommer man att undra, varför dina 3.600kvm inte skulle räcka för ditt boende. Men det är klart att du skall få prövat ärendet som mindre avvikelse. Men även här talar 60kvm altanyta, mot en sådan överträdelse. Men om den sidan mot vilken uteplatsen ligger, inte användes (folk cyklar, promenerar där) så stör den knappast någon. Sätter du sedan även altanen på plintar, så går den att ta bort på ett enkelt sätt, om prickemarken i framtiden kommer till annan användning.

4. P
    Husägare · Luleå · 90 inlägg

Patrik_H

Husägare

Håller med Saturnus2.... tyckande gagnar inte din fråga!

Begreppet mindre avvikelse är faktiskt ganska subjektivt.... och definitivt varierar detta från kommun till kommun beroende på vilken person det är som fattar beslutet...

Förmodligen varierar begreppet också utifrån vilken sida som arkitekten som beviljar lovet har vaknat på.... ;D

5. Faidros
    Medlem · 1 499 inlägg

Faidros

Medlem

Men är en altan verkligen bygglovspliktig? Det är ju bara om man har skärmtak på den, eller om den är högre än 60 cm (eller vad det nu var för höjd).
    Och om den inte är bygglovspliktig så borde man väl få anlägga den även på prickad mark?

EDIT: Såg inte att du tänkte bygga den högre än 60 cm.

6. B
    Medlem · Stockholm · 163 inlägg

brabyggare

Medlem

Kan du inte höja marken under altanen med 40cm på den sida som är 1 meter? Då blir altanen bara 60cm över mark vilket inte kräver bygglov. Och höja 40cm får man väl göra i de flesta kommuner utan marklov. Det borde väl fungera?

7. W
    Medlem · 632 inlägg

WeeBe

Medlem

Ta kontakt med stadsarkitekten eller handläggaren av bygglovet och för ett resonemang. När de inte har något att erinra, det brukar gå att göra små avsteg från plan, så kontaktar du eventuella grannar. Sedan tar du med dig ritningen där din altan finns med och varje granne som berörs signerar din ritning eller särskilt grannmedgivande. Sedan är det inga problem att få bygglov.

Kommunen kan också ordna grannmedgivande men tro mig att dina grannar kommer att skriva under om du hälsar på dem och du pratar om dina planer och är allmänt trevlig.

Så har jag gjort och mina grannar hade inga problem att acceptera att min husgavel kom in på prickmark mot deras tomt, det var i och för sig fortfarande över 6 meter från tomtgräns. En annan granne som inte träffat sina grannar har stora problem att få bygga på prickmark, grannarna säger ifrån och då är man rökt.

Lycka till!

8. V
    Medlem · 24 inlägg

Vreborret

Medlem

Vet detta:
    Altan kräver inte bygglov, betraktas som "uteplats" i lagstiftningen förutsatt att man inte skapar ett utrymme under, typ ståhöjd.
    Placering av bygglovfria åtgärder som t ex uteplats, friggebod o s v begränsas inte av s k prickmark enl pbl 5:36.
    Uteplats får anordnas 4,5m från tomtgräns utan bygglov. Närmare än 4,5 måste du höra med din granne. pbl 8:4
    :cool:

9. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

3 meter ut från huset gäller nog även uteplats.

10. V
    Medlem · 24 inlägg

Vreborret

Medlem

Nej måttangivelsen (3meter) gäller plank eller mur dvs inte uteplats.
    jmfr pbl 8:4 punkten 4
    :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.