Byggahus.se
ja, man kan tro så när man tar del av artikeln från Skånska Dagbladet, eller när kommunförbundets representant (Reigun Thune Hedström) försvarar det med, att det är en liten kostnad i hela husbygget!!!
Det verkar som hon inte riktigt begriper att i villa bygget är ca 30% skatter och avgifter

bygglovsavgifter.jpg
 
::) det ser ut som om jag ialla fall byggt i rätt kommun
 
Gemensamt för samtliga kommuner är att priset för bygglov inte sammanfaller medverkliga kostnaden.  I praktiken subventionerar skattebetalarna verksamheten.  Det är alltså denna subvention som är olika stor i olika kommuner.
 
billy_baver skrev:
Gemensamt för samtliga kommuner är att priset för bygglov inte sammanfaller medverkliga kostnaden.  I praktiken subventionerar skattebetalarna verksamheten.  Det är alltså denna subvention som är olika stor i olika kommuner.
tror inte Du är inne på rätt väg med den föklaringen, billy_baver. Det är juh trots allt 360% det skiljer mellan den dyra och billiga kommunen. Konstigt också att det är de ekonomiska (snåla) kommunerna i glesbyggd (Östar Göinge) som har de lägsta kostnaderna, medan en kommun som Båsta ståtar med höga avgifter. Också att beakta; samtliga kommuner debiterar ca 30 kronor i kommunalskatt. Tror nog mer på att man är betydligt effektivare vid handläggning av byggnadsärenden i Östra Göinge än i Båstad, där man tydligen inbillat kommuninvånarna om hur besvärligt och betungande handläggningen av byggärenden är, vilket leder till att pengarna hamnar i fickorna hos några väl utvalda personer.
 
"Saturnus" får tro vad han vill. Den som vill veta behöver bara checka saken med kommunförbundet, som har siffror för kostnadsstruktur och intäktsandel för varenda svensk kommun. Jag kan lova att inte en enda redovisar överskott från sin bygglovsavdelning.
 
Jag kan utalla mig angående detta i Stockholm...

Något så krångligt och byrokratiskt som att söka bygglov i Stockholm finns inte. Och handläggarna och byggnadsinspektörerna är rena skämtet.

Jag sökte bygglov för ett taklyft, och det tog NIO månader av tjafs innan de kom på att det var påbyggnadsförbud i området sedan ett tag tillbaka. Jag förlorade nio månader, och fick börja om igen.

Det tog totalt nästan två år från bygglovsanökan till byggsamråd på grund av allt krångel från tjänstemännen på kommunen...  >:(

Klart sånt kostar pengar...

/Jonas
 
billy_baver skrev:
Gemensamt för samtliga kommuner är att priset för bygglov inte sammanfaller medverkliga kostnaden.  I praktiken subventionerar skattebetalarna verksamheten.
De övriga skatteintäkter som kommer in i samband med husbygget täcker nog i.s.f. det underskottet med god marginal, skulle jag tro. Så de stackars "skattebetalarna" kan nog känna sig lugna.
 
I Stockholm kostar det 5000 :surprised: spänn att få lov att borra för värmepump.

Det enda kommunen gör är att ta fram en karta och kontrollera att det inte finns andra hål precis i närheten, och att tunnelbanan inte går under. Borde vara gjort på mindre än tio minuter... Om man jobbar långsamt...

Har mycket svårt at tro att det innebär en kostnad på 5000 spänn för kommmunen. >:(

/Jonas
 
5.000 Skr för tio minuter? Varför inte anmäla saken till kommunens revisorer? Då slipper vi sitta här och tro.
 
billy_baver skrev:
5.000 Skr för tio minuter?  Varför inte anmäla saken till kommunens revisorer?  Då slipper vi sitta här och tro.
Jaha Du billy_baver, och vad tror du dom (revisorerna) skulle göra ;D ;D ;D hytta med fingret ;D åt sina egna polare, nä det tror vi inte på. Och inte heller att en extern revisionsfirma skulle klaga på för hög taxa, möjligtvis att handläggaren drar på sig kritik, för att denne lagt ned 10 minuter på ett jobb som normalt skulle ta 8.
Bäste billy_baver, det här är faktiskt mitt område, och jag kan lova, att det kommer inte att ske några förändringar, så länge medborgarna vandrar omkring i sin okunnighet. Det Svenska skolsystemet står för den okunnigheten.
 
Ditt bord? Jasså, dr det du som är kommunalråd i Knäckebröhult?
;)
 
billy_baver skrev:
Ditt bord? Jasså, dr det du som är kommunalråd i Knäckebröhult?
;)
:-/
Det förefaller som att billy_baver har svårt förstå det fria ordet, och ta åt sig vad som skrives.

Den inledande tidningsartikeln visar hur olika taxorna är i de skånska kommunerna, av någon anledning som är svårbegriplig, det är nog det journalisten vill peka på.
T ex. i en kommun där det byggs mycket, borde kostnaden vara lägre, då det så att säga hör till vardagen, för byggavdelningens personal att handlägga byggärenden.
I en glesbyggskommun kan det vara nog så besvärlig för en liten administration att hålla sig up to date med byggregler, då det kanske byggs ett hus om året där. Detta borde leda till att taxorna blev omvända= Båstad--Norra Göinge.
Tyvärr kan den enskilde inte göra något åt detta, mer än att göra sin röst hörd här på Forumet, som kanske leder till att någon förtroendevald tar åt sig, och väcker frågan i sin nämnd eller i kommunfullmäktige.

Jag försöker, så gott det går, att hjälpa andra mot orättvisor.
http://img.photobucket.com/albums/v388/Z-Jensen/vakostnad.jpg


 
Ingen fara, jag känner ingen orsak att ta Saturnus åsikter personligt. Vad svensk skollag har med detta att göra har jag ingen aning om. Men låt oss hyfsa debatten, och vara en aning sakliga.

Ska vi (exempelvis genom lagstiftning) kräva samma pris i alla kommuner? Då har vi också accepterat att kommunernas självbestämmande minskar (vilket i sig kommer att vålla ramaskri i vida kretsar).

Om vi godtar detta blir följden att några måste höja och andra tvingas sänka sitt pris. På orter med ökade avgifter kommer kritiken att bli massiv av högst närliggande skäl. Men också där avgifterna minskar kommer det att gnissla. Tvingar man fram radikal "avbyråkratisering" finns risken att man samtidigt städar bort en massa ordning och reda. Plötsligt finns det ingen alls som svarar i telefon på allmänhetens frågor. Stadsarkitekten är en inhyrd jeppe som bara finns i kommunhuset varannan torsdag, och annars jobbar på Skanska. Damen som höll i diariet har gått i förtidspension. Alla handlingarna finns nånstans i ett arkiv där ingen hittar nåt. Och så vidare och så vidare.

Men visst! Vi kan också diskutera grunden för hela verksamheten: Ska kommunerna öht ha något planmonopol? Utan sådant behöver vi bara avskaffa bygglovsavgifterna istället för att resonera dem. De flesta inser dock med en aning eftertanke att ett sådant system inte vore särskilt önskvärt.

 
Hej billy_baver

Det skräckcenario som du beskrev är redan verklighet i Stockholm, och detta trots dessa ockerpriser.

Priset på en tjänst avgör definitivt inte kvaliteten enligt min mening.

/Jonas
 
Visst är det så, Jonas. Jag har med egna ögon sett både det ena och det andra. Det finns kommuner med höga avgifter utan valuta för pengarna. Och det finns ställen där man inte ens får valuta för låga avgifter. Din verkliga poäng är att bygglovsavgifterna faktiskt KAN vara värda sitt pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.