Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
ua skrev:Kan inte så mycket om just bygglov men om juridik har jag vissa baskunskaper. Det tj.mannen har sagt är i sig inte ett ingånget avtal men har naturligtvis ändå ett visst värde. Du har enligt svensk lag rätt att spela in ett samtal med en myndighetsperson utan att tala om det, (denna rätt har du inte mot en privatperson).
Om man ingår i ett samtal har man tillåtelse att spela in detta, även om det gäller en privatperson....
Rätta mej om jag har fel ;D
Var hittar du den texten? Jag har blivit lärd att du får spela in telefonsamtal. Det är tillåtet så länge en av de två samtalande personerna känner till inspelningen. Annars skulle ju flera radio- och tvdokumentärer vara olagliga. För att inte tala om Hassangängets verksamhet.ua skrev:
Det bästa i detta fall är att själv läsa planen. På så sätt slipper man begära skriftligt (vilket säkert som sagt kan göra att man gör en planändring så snart man kan), men har ändå förvissat dig om vad som gäller.
Lycka till!
Lycka till!
Hur gick det egentligen. Min kåk ligger också utanför detaljplanelagt område (som ensam fastighet i hela området) fast i Uppsala kommun men inte tusan slapp vi bygglov för vår utbyggnad! Men friheten att bygga kanske bara gäller typ altaner och sådant? Lovar gott inför den framtida uybyggnaden av altanen!
Roligt med intesiv debatt om Håbo! Stefan, nedan är utdrag ur lagstiftningen som tar upp vad man kan göra utan bygglov där det ej är detaljplanelagt och ej är samlad bebyggelse (normalt en grupp på 10-20 hus- kommunen har kartor på detta).
Utanför dessa områden är det alltså "landet". Man får då, enligt nedan bl agöra en mindre tillbyggnad av bostadshuset (vad som är mindre brukar tolkas lite olika i kommunerna men är oftast mellan 40-50 kvm om tillbyggnaden inte dominerar över det befintliga huset) Garage brukar vara ok upp till 40-50 m2 utan bygglov.
Du verkar ha fått svar från en assistent vilket inte alltid är det bästa. Kontakta en handläggare för skriftlig upplysning. Håbo kommun har på sin hemsida infomaterial om vad man kan bygga utan bygglov på "landet". www,habo.se/haabo under dokumentarkivet/bygga och bo
Aktuell lagstiftning nedan
PBL (Plan och bygglagen) 8 kap §4
Särskilda bestämmelser för en- eller tvåbostadshus
Bestämmelserna i 1--3 §§ gäller inte i fråga om nedan angivna åtgärder beträffande en- eller tvåbostadshus och till dem hörande fristående uthus, garage och andra mindre byggnader (komplementbyggnader):
1. färga om byggnader inom områden med detaljplan, om byggnadens karaktär därigenom inte ändras väsentligt,
2. med mur eller plank anordna skyddade uteplatser i anslutning till bostadshuset, om muren eller planket inte är högre än 1,8 meter, inte sträcker sig mer än 3,0 meter ut från huset och inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter,
3. anordna skärmtak över sådana uteplatser som anges i 2 eller över altaner, balkonger eller entréer, om skärmtaket inte är större än 12,0 kvadratmeter och inte sträcker sig närmare gränsen än 4,5 meter,
4. uppföra högst två komplementbyggnader i omedelbar närhet av bostadshuset, om byggnadernas sammanlagda byggnadsarea inte är större än 10,0 kvadratmeter, taknockshöjden inte överstiger 3,0 meter och byggnaderna inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter.
Utanför detaljplan är en- och tvåbostadshus och tillhörande komplementbyggnader, murar och plank som ej ingår i samlad bebyggelse undantagna från bestämmelserna i 1 och 2 §§ även i fråga om följande åtgärder
1. göra mindre tillbyggnader, om åtgärden inte sträcker sig närmare gränsen än 4,5 meter,
2. uppföra komplementbyggnader eller murar eller plank i omedelbar närhet av bostadshuset, om åtgärden inte sträcker sig närmare gränsen än 4,5 meter.
Om de grannar som berörs medger att åtgärder som avses i första stycket 2-4 och i andra stycket utförs närmare gränsen än 4,5 meter, krävs inte bygglov.
Utanför dessa områden är det alltså "landet". Man får då, enligt nedan bl agöra en mindre tillbyggnad av bostadshuset (vad som är mindre brukar tolkas lite olika i kommunerna men är oftast mellan 40-50 kvm om tillbyggnaden inte dominerar över det befintliga huset) Garage brukar vara ok upp till 40-50 m2 utan bygglov.
Du verkar ha fått svar från en assistent vilket inte alltid är det bästa. Kontakta en handläggare för skriftlig upplysning. Håbo kommun har på sin hemsida infomaterial om vad man kan bygga utan bygglov på "landet". www,habo.se/haabo under dokumentarkivet/bygga och bo
Aktuell lagstiftning nedan
PBL (Plan och bygglagen) 8 kap §4
Särskilda bestämmelser för en- eller tvåbostadshus
Bestämmelserna i 1--3 §§ gäller inte i fråga om nedan angivna åtgärder beträffande en- eller tvåbostadshus och till dem hörande fristående uthus, garage och andra mindre byggnader (komplementbyggnader):
1. färga om byggnader inom områden med detaljplan, om byggnadens karaktär därigenom inte ändras väsentligt,
2. med mur eller plank anordna skyddade uteplatser i anslutning till bostadshuset, om muren eller planket inte är högre än 1,8 meter, inte sträcker sig mer än 3,0 meter ut från huset och inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter,
3. anordna skärmtak över sådana uteplatser som anges i 2 eller över altaner, balkonger eller entréer, om skärmtaket inte är större än 12,0 kvadratmeter och inte sträcker sig närmare gränsen än 4,5 meter,
4. uppföra högst två komplementbyggnader i omedelbar närhet av bostadshuset, om byggnadernas sammanlagda byggnadsarea inte är större än 10,0 kvadratmeter, taknockshöjden inte överstiger 3,0 meter och byggnaderna inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter.
Utanför detaljplan är en- och tvåbostadshus och tillhörande komplementbyggnader, murar och plank som ej ingår i samlad bebyggelse undantagna från bestämmelserna i 1 och 2 §§ även i fråga om följande åtgärder
1. göra mindre tillbyggnader, om åtgärden inte sträcker sig närmare gränsen än 4,5 meter,
2. uppföra komplementbyggnader eller murar eller plank i omedelbar närhet av bostadshuset, om åtgärden inte sträcker sig närmare gränsen än 4,5 meter.
Om de grannar som berörs medger att åtgärder som avses i första stycket 2-4 och i andra stycket utförs närmare gränsen än 4,5 meter, krävs inte bygglov.
Vet inte om det skiljer sig vart i vårt avlånga land man bor :-/ Men här måste stadsarkitekten ge sitt godkännande om det är utanför detaljplan.
Vet ett par som skulle bygga hus men ine fick bygga det de själva ville utan det fick bli ett ganska mycket större hus än de planerade från början
Vet ett par som skulle bygga hus men ine fick bygga det de själva ville utan det fick bli ett ganska mycket större hus än de planerade från början
Vi bor också utanför planerat område och under 2 förutsättningar så kan vi bygga nästan hur som helst.
1) Fastighetens huvudbyggnad måste hela tiden vara densamma.
2) Grannar måste ge sitt tillstånd om nya byggnader ligger nära tomtgräns. Detta gäller även om "grannen" är en åker eller skogsskifte.
Sedan finns det detaljer som måste ha tillstånd oavsett var de befinner sig exvis tankar, energibrunnar osv
1) Fastighetens huvudbyggnad måste hela tiden vara densamma.
2) Grannar måste ge sitt tillstånd om nya byggnader ligger nära tomtgräns. Detta gäller även om "grannen" är en åker eller skogsskifte.
Sedan finns det detaljer som måste ha tillstånd oavsett var de befinner sig exvis tankar, energibrunnar osv
Så här svara luleås byggnads kontor när jag frågade dom om utbyggnad av garage samt utbyggnad av hus.
>Hej !
>Skall nedan svara på Dina frågor:
>
>1) Om Ditt hus är större än 60 kvm eller större får Du bygga ut det med max
>30 kvm (50% av bef).
>2) Ja det får Du. Begränsningen ligger i att man inte skall kunna uppfatta
>garaget som en (blivande) ny huvudbyggnad.
>3) Byggnadsarea - mäts vanligen efter fasadyttermått.
>4) Förstår inte vad Du menar men komplementbyggnaderna räknas var för sig
>vilket innebär att Du kan ha flera med sammanlagd area som blir större en
>bostadshuset.
>Ovannämnda åtgärder är bygglovbefriade i Ditt speciella fall
>Hej !
>Skall nedan svara på Dina frågor:
>
>1) Om Ditt hus är större än 60 kvm eller större får Du bygga ut det med max
>30 kvm (50% av bef).
>2) Ja det får Du. Begränsningen ligger i att man inte skall kunna uppfatta
>garaget som en (blivande) ny huvudbyggnad.
>3) Byggnadsarea - mäts vanligen efter fasadyttermått.
>4) Förstår inte vad Du menar men komplementbyggnaderna räknas var för sig
>vilket innebär att Du kan ha flera med sammanlagd area som blir större en
>bostadshuset.
>Ovannämnda åtgärder är bygglovbefriade i Ditt speciella fall
Klicka här för att svara