Byggahus.se

Byggsamråd - Vad sker?

1. Robert_Maria
    Medlem · Västmanland · 2 232 inlägg

Robert_Maria

Medlem
    Här sitter jag och jagar upp mig inför vårt byggsamråd. Jag tror mest att det beror på att jag inte vet vad som kommer att ske, vilka punkter som kommer att avhandlas. Ja, jag vet. Jag är ett kontroll-freak.

Nu undrar jag om någon vänlig själ skulle kunna skriva några rader om vad jag kommer att vara med om på fredag?

Stort tack på förhand.

2. R
    Medlem · 950 inlägg

robban44

Medlem

Re: Byggsamråd - Vad sker?

I vårt fall gick vi igenom så att alla villkor var uppfyllda gällande byggstart, försäkringar, vilka som var inblandade i hela projektet, vissa lösningar som byggnadsinspetören var intresserad av så det var ok osv osv, det fanns ett färdigt formulär som man fyllde i efter hand och som alla fick kopior av. KA och vi som byggherrar fick en kontrollplan att följa och som skulle skickas in till kommunen när allt var klart, en kopp kaffe och 1 timme senare var det klart och 2 veckor senare den 16/9 började bygget och inflyttning var 9/12.
    Byggsamrådet gav inget bestående minne utan det vara bara något som skulle göras.
    Slutbeviset från kommunen kom förra veckan och därmed allt klart.

3. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Du kommer att vara på ett möte som kan ta 30min-1,5 timme beroende på hur noggrann byggnadsinspektören i din kommun är.

På mötet kommer byggnadsinspektören att informera dig om olika saker som du behöver veta inför ditt husbygge.
    Din kvalitetsansvarige kommer att få svara för den kontrollplan som tagits fram. Med andra ord så kommer kommunen att kontrollera att du och din organisation har sett till att förutse alla byggets svaga länkar och känsliga moment så att det kommer att bli ett bra slutresultat.

Man kommer också att gå igenom de ritningar som finns på huset och andra formalia som att det finns en giltig försäkring för bygget, bygglovet är godkänt, grundläggningsförhållanden på tomten etc.

Under mötet för byggnadsinspektören anteckningar som ni sedan får antingen på plats eller hemskickade. Där kommer alla krav som ställts under mötet på KA, dig, byggaren etc. att framgå.

Byggnadsinspektörerna är vana att tackla ovana och nervösa engångsbyggare som du så du kommer med stor sannolikhet att bli väl behandlad.
    Förutsatt att du valt en bra KA och en bra husbyggare så behöver du varken förbereda dig eller oroa dig. Du behöver mest närvara som åhörare och motta en del information.

Slappna av, det är varken obehagligt eller otäckt.
    Du kanske tom. blir bjuden på en kopp kaffe.
    Stoppa i ordentligt med pengar för parkeringen så slipper du sitta och oroa dig för det på mötet. (gärna 2 timmar så har du parkeringstid med råge)

4. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 306 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Hmmm...jag hade inget byggsamråd. Mötet behövdes inte enligt kommunen. Min KA hade aldrig varit med om att detta möte ingte hålls. Dessutom superpetiga Göteborgs Kommun.
    :cool:

5. Robert_Maria

Robert_Maria

Medlem

Vi får se hur det går, det är ju trots allt bara 39 timmar kvar.

Tack för att ni gett mig lite förhandsinfo, jag hade nog målat upp ett skräckscenario á la KGB-förhör. ;)

6. volvo

volvo

Medlem

Vid mindre om- eller tillbyggnader så händer det att kommuner nöjer sig med ett telefonsamråd.

7. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 306 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Vid mindre om- eller tillbyggnader så händer det att kommuner nöjer sig med ett telefonsamråd.
    [/quote]
    Vi hade inte ens telefonsamråd. Inget samråd alls...och det var på kommunens initiativ.
    Det var en komplett nybyggnation av fullstort hus med schaktning, vägdragning, flyttning av dagvatten och hela konkarongen.
    Tomten ligger utanför detaljplan och utan områdesbestämmelser. Kan ha spelat roll.

8. Robert_Maria

Robert_Maria

Medlem

Utanför planlagt område behövs inga samråd.

Vi hade vårt igår förresten, det var ju inte så farligt som jag inbillat mig. ;)

9. D
    Medlem · 70 inlägg

DerniZ

Medlem

Inget samråd utanför planlagt område? Nä, är det verkligen sant?
    Behöver inte kommunen uppfylla sin kontrollfunktion att försäkringar och annat finns innan bygget drar igång oavsett inom eller utanför planlagt område?
    :-?

10. Hemmakatten
    Medlem · 11 897 inlägg

Som sagt, det vore trevligt om man inte uttalar sig så kategoriskt om hur saker och ting fungerar när man faktiskt egentligen inte vet...

Samråd krävs ALLTID när man bygger hus.

11. O
    Medlem · Västmanlands län · 1 756 inlägg

ordain

Medlem

Som sagt, det vore trevligt om man inte uttalar sig så kategoriskt om hur saker och ting fungerar när man faktiskt egentligen inte vet... ;)

Byggsamråd behövs INTE alltid när man bygger hus.

Ur PBL, kap 9:

"7 § När en bygganmälan har kommit in skall byggnadsnämnden skyndsamt kalla till samråd (byggsamråd), om det inte är uppenbart obehövligt."

"Om byggnadsnämnden funnit byggsamråd obehövligt, skall nämnden meddela byggherren detta utan oskäligt dröjsmål och samtidigt lämna sådana upplysningar som avses i 8 § tredje stycket. Byggsamråd skall alltid hållas när en byggherre begär det. Lag (2004:551)."

Kommunen har alltså rätt att (och det sker) inte begära byggsamråd, men byggherren kan alltid begära det.

Exempelvis om byggnadsnämndens tjänstemän redan under bygglovsprocessen fått sådan kunskap om projektet att ett samråd vore onödigt kan man skippa detta. Detta beslut kan ofta tas på delegation. Det viktiga är ju inte själva mötet, utan att det informationsutbyte samrådet är till för har skett.

12. Robert_Maria

Robert_Maria

Medlem

@ Ksund

Tackar.

13. volvo

volvo

Medlem

Jodå, om kommunen anser det behövligt så skall samråd hållas.

14. M
    Medlem · Stockholm · 128 inlägg

mikko

Medlem

Tillbyggnad 90 kvadrat,
    Jag höll byggsamråd med komunen via telefonen.
    Vi gick igenom mina handlingar, bockade av arbetsmiljöplan, kvalitetsansvarig kom överens om att pelletsförådet skulle byggas som egen brandcell m.m.
    Dvs en genomgång av mina papper, samt de ändringar som komuunen ville införa.

Dessa förändringar ingick sedan som kompleterande material när jag fick papprena. Mycket smidigt tycker jag det gick.

/m

15. J
    Medlem · 990 inlägg

JonasHolm

Medlem

Ska ha byggsamråd nästa måndag per telefon...

Får se hur det går... Byggnadsinspektören har inte imponerat hittills i våra disskutioner... :( :-/ Pratade med honom så sent som i förra veckan, och då undrade han varför vi inte haft byggsamråd tidigare... :surprised: Han har själv sagt att han ville vänta med samråd till samtliga handlingar var klara, vilket de var i förra veckan.

Han har dessutom nekat till tidigt byggsamråd (mot lagen >:() för att klargöra vilka handlingar han vill ha in mm. Han har inte varit speciellt hjälpsam kan man säga utan att överdriva. >:( och han har kommit med en massa förslag som strider mot både den ena och den andra lagen och byggregeln... ::)

/Jonas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.