10 114 läst ·
6 svar
10k läst
6 svar
Bygglov - påbörja bygget inom viss tid - vad menas med påbörja?
Som jag förstår det så innebär ett bygglov att man måste påbörja ett bygge inom en given tid. Men vad innebär egentligen påbörja? Och hur lång tid får bygget sen ta? Kan det stå stilla sen? Hur länge?
Undrar eftersom vi har hittat en tomt med befintligt bygglov, där bygge måste påbörjas inom 2 år. Lite nyfiken bara på om man kan utnyttja några "kryphål" eftersom vi inte tänker bygga snart.
Självklart inser jag att man även kan ansöka om nytt bygglov, men blev iaf nyfiken.
Undrar eftersom vi har hittat en tomt med befintligt bygglov, där bygge måste påbörjas inom 2 år. Lite nyfiken bara på om man kan utnyttja några "kryphål" eftersom vi inte tänker bygga snart.
Självklart inser jag att man även kan ansöka om nytt bygglov, men blev iaf nyfiken.
Bygglovet gäller, som jag har förstått det, ett enplanshus. Vi vill däremot bygga ett 1,5-planshus. Enligt kommunen bör det inte vara några problem att få bygglov för det i detta område. Men jag blev lite nyfiken bara på hur det ligger till.
Nu har det iofs precis visat sig att bygglovet i fråga inte längre är giltigt eftersom det utfärdades 2004...
Nu har det iofs precis visat sig att bygglovet i fråga inte längre är giltigt eftersom det utfärdades 2004...
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det finns en procedur för att få ett bygglov förnyat, kostar troligen en slant, mren bör vara betydligt billigare än att söka nytt.
Vårt bygglov (som visserligen till 90% är genomfört) skulle löpt ut i början av mars -07. Vi justerade lite, la till ett par väggar för att få lite större yta på huset och ansökte om ändring och förlängning av lov. Vips, 5 nya år, nya förutsättningar att bygga på och 400 kr fattigare! :-Dhempularen skrev:
Klicka här för att svara