2 773 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Mot handläggarens vilja
Hur mycket har handläggaren att säga till om i nämnden? Vi har ritat ett hus som handläggaren anser strider mot detaljplanen, men exakt hur får vi inte veta. Verkar handla om tyckande... Är det lönt att låta det gå till nämnden, eller är det ändå handläggarens ord som väger tyngst i slutänden?
Moderator
· Stockholm
· 57 840 inlägg
Har ni försökt att själva komma på var problemet ligger? Dvs lusläst detaljplanen?
Risken är troligen stor för att nämnden går på handläggarens tyckande, däremot om det verkligen bara är tyckande så har ni nog skaplig chans att få rätt om ni överklagar.
Risken är troligen stor för att nämnden går på handläggarens tyckande, däremot om det verkligen bara är tyckande så har ni nog skaplig chans att få rätt om ni överklagar.
"Huskroppen blir för stor" - vi har hållit oss till samtliga mått o vinklar i planen samt valt ett normalt och inte på något sätt uppseendeveckande hus. Tror vi ska låta dem pröva det - synd bara att sånt här drar ut på tiden
Det är ofta svårt att få igenom något om handläggaren är mot det, men det kan gå. Man vet inte förrän man har försökt.
Jag skulle försöka prata med handläggaren och se om det finns något ni kan förändra för att han/hon skall godkänna det. Det kanske räcker med något mindre. Det är ofta smidigare att försöka låta de vara med lite och bestämma.
Jag skulle försöka prata med handläggaren och se om det finns något ni kan förändra för att han/hon skall godkänna det. Det kanske räcker med något mindre. Det är ofta smidigare att försöka låta de vara med lite och bestämma.
Moderator
· Stockholm
· 57 840 inlägg
Men, finns det någon gråzon av tolkning då? Eller hur kan handläggaren tycka att den är för stor, om ni håller er till planens mått?
Jag inser att det kanske är detta ni inte får svar på, men NÅGOT måste det ju finnas som han/hon hänger upp sitt påstående om att den inte följer plan.
Jag inser att det kanske är detta ni inte får svar på, men NÅGOT måste det ju finnas som han/hon hänger upp sitt påstående om att den inte följer plan.
Klicka här för att svara