Byggahus.se

Utbyggnad av pannrum?

1. J
    Medlem · 1 423 inlägg

Joukko

Medlem
    Behövs det bygglov då?
    Jag ska bygga ut ca 1m på ena kortsidan (ca 3m2) och så är det väl tänkt att byta ut det platta taket mot en lutande tak, med nock alltså.

Jocke

2. J
    Medlem · 395 inlägg

jimata

Medlem

Re: Utbyggnad av pannrum?

Om ny byggnadsarea tillkommer (ovan eller under mark) krävs alltid bygglov.

3. F
    Medlem · 823 inlägg

Re: Utbyggnad av pannrum?

Kan väl lägga till att det torde krävas bygglov även vid förändring av taket.

Lycka till!!! :) :) :)

4. J
    Medlem · 1 423 inlägg

Joukko

Medlem
    Ahh jag hittade min gamla tråd. Var söker man bygglov och hur går det till? Vad behöver jag skaffa fram mm?

Jocke

5. H
    Moderator · Stockholm · 43 216 inlägg

hempularen

Moderator
    Det finns i alla kommuner en myndighet eller avdelning som sköter bygglov. Heter lite olika i olika kommuner. Här i Stockholm är det stadsbyggnadskontoret.

Om du söker på Stockholms stadsbyggnadskontor så har de bra information om vilka handlingar du behöver och om hur processen går till. Även en del exempelritningar. Reglerna för vad som behövs är ungefär desamma i alla kommuner så det spelar inte så stor roll om du "utbildar" dig på fel kommuns hemsida.

6. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem
    OM det ändrar utseende på utsidan eller påverkar bärande konstruktioner så skall bygglov sökas.
    Om inte så skall ni göra en bygganmälan innna arbetena påbörjas. Viktigt att tänka på är att pannrum skall vara brandklassade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.