Hej

Vi vill bygga en altan utanför våran lägenhet.
Styrelsens största argument för att vi inte ska få göra det är att marken utanför är så kallad "Prickad Mark".

Är det någon som vet om man inte får bygga en altan på prickad mark? Har ni några referenser/länkar som vi kan hänvisa till?

Altanen vi vill bygga är plintat däck med ca 70cm högt staket runt. Allt i tryckimpregnerat virke. Det ska altså inte vara något tak över altanen.

Jag uppskattar verkligen ett snabbt svar.
Tack

Prickad mark är generellt olovlig att bebyggas. Emellertid kan byggnation ske i de fall då mindre avvikelse mot detaljplan prövats och medgivits. Gäller även lovfri åtgärd som altan med i kommunen faställd maxhöjd över markens medelnivå (normalt 0.5 meter men kan variera med belägenhet och från kommun till kommun.). Staketet inräknas ej i fastställd maxhöjd. Altan är som begrepp definitionsmässigt inte försedd med tak (missförstånd förekommer).

Placering av bygglovfria åtgärder begränsas inte av s k prickmark enl 5:36 PBL, men närhet till tomtgräns mindre än 4.5 meter gör det. Lovfria altaner får emellertid anläggas intill tomtgräns.

Alltså, tag en kontakt med en handläggare i din kommun om ev. restriktioner för prickmarken på den aktuella platsen. Om du blir anmodad att göra en ansökan om bygglov med prövning ska den inges till byggnadsnämnden och lov kan medges eller avslås för Er planerade åtgärd. Jag tror att du kan få ett snabbt besked med en enkel förhandsförfrågan hos handläggaren om vad som gäller för prickmarken på den aktuella fastigheten.

Var det snabbt nog?

Anders

Ja det var snabbt, Tack

Komunen är Stockholm.
Vi ska självkart ansöka om bygglov.

Men om jag uppfattar det rätt så är det rätt så stor chans att vi får ok från stadsbyggnadskontoret eftersom altanen bara kommer att vara ca 0.2 m ovan mark (borträknat staketet)

Ja, när man följer PBL. Förutsättningar finns för att Ni inte skall behöva ansöka om bygglov för den beskrivna åtgärden. Men, det förekommer att prickmark har restriktioner angivna, särskilt inom samlad bebyggelse.

Lycka till!

Anders

A
Anders L skrev:
Placering av bygglovfria åtgärder begränsas inte av s k prickmark enl 5:36 PBL, men närhet till tomtgräns mindre än 4.5 meter gör det. Lovfria altaner får emellertid anläggas intill tomtgräns.
Tolkar jag detta rätt, dvs att man får placera sin altan intill tomtgräns?

Du får lägga trädäck på hela din tomt till valfri höjd. Så tolkar domstolarna PBL för närvarande efter en dom i Regeringsrätten (RÅ 1995 ref 42). Ett trädäck är ingen byggnad och täcks heller inte in av PBL kap 5 §§1-4. Bygg som du vill...

Det finns färskare domar från kammarrätten som säger att altaner visst behöver bygglov, än är inte sista ordet sagt :)

Vilka domar refererar du till?
Jo, jag håller med - än är inte sista ordet sagt i detta....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.